Ma reggel nyitotta meg első két kínai üzletét az Aldi, Sanghajban több százan próbáltak meg bejutni az első napon a német áruházlánc boltjaiba - írja a Financial Times és a Handelsblatt. Az üzletekben európai sörök és borok mellett számos helyi terméket is kínálnak, a vásárlókat - legalábbis a lapok szerint - elsősorban az európai termékek vonzották.

Az Aldi-Süd már két éve jelen van a kínai piacon, az Alibaba Tmal nevű platformját keresztül online áruházat üzemeltetnek az országban 2017 óta. A cég elmondása szerint az így szerzett tapasztalatok nagyban segítették a céget abban, hogy megértsék a kínaiak vásárlási szokásait és igényeit.

Erre szüksége is lehet az Aldinak, hiszen a nagy nyugati áruházláncok eddig nem nevezhetők igazán sikeresnek, ha a kínai piacon történő megjelenésről van szó. A brit lap szerint ezt mutatja, hogy a Tesco és a spanyol Dia sikertelen próbálkozása után kivonult az országból, a német Metro pedig most készül eladni kínai érdekeltségét. A Walmart és a Carrefour ugyan megkapaszkodott az ázsiai országban, piaci részesdésük azonban nem érte el a 10 százalékot.

Elemzők szerint a sikertelenség egyik oka az, hogy a külföldi áruházláncok nem igazán tudtak eddig alkalmazkodni a kínai vásárlók sajátos szokásaihoz. Ők ugyanis inkább gyakran vásárolnak kis mennyiségeket otthoni főzésükhöz, ahelyett, hogy heti nagybevásárlásokra indulnának. Ráadásul a kínai piac gyorsan és folyamatosan változik, s ezeket a változásokat nem nagyon tudják a külföldi nagy láncok elég rugalmasan lekövetni. Ilyen fejlemény például az elmúlt években a házhoz szállítás hihetetlen ütemű térnyerése - nyilatkozta a lapnak Jack Chuang, az OC&C nevű tanácsadó cég szakértője.

Egy másik szakértő azt emelte ki, hogy az Aldi sikerének egyik titka, hogy nagy arányban tudja saját-márkás termékeit értékesíteni, amelyeken a márkás termékeken elértnél jóval magasabb az árrése. A kínai vásárlók azonban az eddigi példák alapján inkább a márkás termékeket részesítik előnyben. Az Aldi egyébként számos helyi termelőktől és gyártóktól származó terméket is kínál, azonban a vásárlókat az első tapasztalatok alapján az importtermékek vonzották leginkább az új üzletekbe.

Az Aldi egyébként meglehetősen nagy nemzetközi terjeszkedésben van, az olasz piacon nemrég jelentek meg, Ausztráliában is hamarosan piacra lépnek, miután mintegy 3,4 milliárd dollárt költöttek el az amerikai bolthálózatukra. Az áruházláncnak jelenleg 11 országban mintegy 6200 ezer üzlete van. Azt nem kívánták elárulni, hogy Kínában hány üzletet szeretnének megnyitni. A Handelsblatt kínai médiajelentésekre hivatkozva azt írta, idén mintegy 10 üzlet nyílhat, s a hosszabb távú tervekben 50-100 boltról lehet szó az első körben.