A burzsoázia nem habozik visszavágni Kínában

Alig néhány hónapja kezdődtek a jelentős béremelkedések Kínában, ám az odatelepült vállalatok máris megelégelték költségeik növekedését, és a munkaerőt kiváltó technikai fejlesztésekkel akarnak válaszolni a folyamatra - írja a Bloomberg.
Komócsin Sándor, 2010. június 23. szerda, 12:10
Fotó:

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Hongkong szomszédságában, a Gyöngy-folyó deltájában, a világ egyik feldolgozóipari központjában 17 százalékkal ugrottak meg a bérek az elmúlt fél évben - derült ki a Hong Kong Trade Development Council kutatóintézet adataiból. A Morgan Stanley előrejelzése szerint a munkaerőköltségek a GDP 15 százalékáról 30 százalékára nőnek a következő évtizedben, a Crédit Suisse pedig arra számít, hogy a kínai városi körzetekben a fizetések növekedése 1,5 ezer milliárd dollár pluszkiadást okoz a vállalatoknak 2015-ig. A Gyöngy-folyó deltájában csak a tartományi minimálbér emelése öt százalékkal faragja le a vállalatok nettó nyereségét.

A hongkongi VTech Holdings, amely az amerikai AT&T mobilszolgáltatónak gyárt telefonokat, az elmúlt hónapban 20 százalékkal volt kénytelen emelni 20 ezer kínai alkalmazottja bérét. Válaszul igyekszik automatizálni a gyártás minél nagyobb részét, amivel kiválthatja a munkaerő egy részét. Óriási összeget szánnak az elektronikus alkatrészek összeillesztésének gépesítésére.

Hasonlóan próbálja ellensúlyozni a napokban végrehajtott 30 százalékos béremelést az Apple-nek is dolgozó Foxconn, a világ legnagyobb bérgyártó vállalata, amelynek tíz dolgozója követett el öngyilkosságot a rezsit sem fedező alacsony bérek miatt.

A japán Nissan több robotot tervez épülőfélben lévő új kínai üzemébe, mint amennyi a működőkben van. A 2012-ben nyíló gyár beruházási költsége ötmilliárd jüan (732 millió dollár). A cég óvatos indoklása szerint a kínai Nissan-üzemek automatizáltságának szintje jóval alacsonyabb, mint a Japánban lévő bázisoké - ezt a különbséget akarják csökkenteni. Ugyanakkor bizonyára nem kerülte el a cég figyelmét, hogy a Honda és a Toyota az elmúlt hetekben sztrájkokkal küszködött Kínában.

HOZZÁSZÓLÁSOK