A három legnagyobb japán autógyártó növelte értékesítését az Egyesült Államokban az elmúlt hónapban, de készleteik az alkatrészhiány nyomán visszaeső termelés miatt vészesen apadnak - írja a Bloomberg. A Toyota 1,3, a Honda 9,8, a Nissan 12 százalékkal adott el több autót, mint egy évvel ezelőtt. Ez a növekedés már elmarad a piac egészének bővülésétől: az USA-ban áprilisban 1,16 millió új autó talált gazdára, ami 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az ázsiai gyártók piaci részesedése annak ellenére csökkent - 47 százalékról 45 százalékra -, hogy a dél-koreai Hyundai 40, társmárkája, a Kia 57 százalékkal bővítette értékesítését.

A hazai gyártók nem fogták vissza magukat: a General Motors 26, a Ford 13, a Chrysler 22 százalékos növekedést ért el - derült ki az Audotada Corp. ágazati tanácsadó cég adataiból. Az Toyota lényegében stagnáló eladásai már mutatják, mire számíthatunk a következő hónapokban - nyilatkozta a Bloombergnek Jesse Toprak, a TrueCar.com internetes portál elnökhelyettese. Az ellátási gondok még csak most kezdődnek - tette hozzá. A japán vállalatokat kettős csapás éri: a termeléskiesés miatt nem tudják kihasználni az amerikai piac fellendülését, ezen belül nem tudnak elég autót kínálni azoknak a vevőknek, akik a négy dollár/gallon körüli benzinár mellett kifejezetten a japán hibrid autókat keresik.

A Toyota majdnem 160 ezer Toyota, Lexus és Scion márkájú autót értékesített a múlt hónapban, ám a cég helyi vezetőinek beszámolója szerint raktárkészletük már csak 47 napra elegendő. Ezen belül a legnépszerűbb hibrid autóból, a Priusból már csak tíz napos tartalékkal rendelkeznek. A szűkösség miatt feladták az összes áruvásárlási kedvezményt, hitelkönnyítést és árengedményt.

A Honda valamivel kevesebb, mint 125 ezer Honda és Acura logó alatt futó autót értékesített, eladásainak 10 százalék alatti bővülése alaposan elmarad az elemzők 14 százalékos várakozásától. A cég piaci részesedése 12-ről 11 százalékra mérséklődött. A Hyundai és a Kia viszont száguld Amerikában: a közel 109 ezres értékesítéssel messze megelőzték a kevesebb mint 72 ezer autót eladó Nissant, és ha a Honda gondjai megsokasodnak a következő hónapokban, akkor befoghatják a második legnagyobb japán autógyártót is. A Suzuki kissé javítani tudott amerikai pozícióin.