A lengyel autószalonokban a személygépkocsik mellett leginkább csak reménykedő eladókat látni, vásárlót alig. Novemberben 20 százalékkal kevesebb autót vásároltak, mint tavaly ilyenkor.

Az ország gazdasága virágzik, de az autópiacon még mindig mélyül a válság. Őszig még százalékban csak egyszámjegyű volt az eladások csökkenése, de szeptemberben már kétszámjegyű lett, s a helyzet egyre romlik. A szeptemberi 10 százalékot októberben 17 százalékos volt a visszaesés, ami a múlt hónapban 20 százalékra ment fel. A különböző promóciók és kedvezményes akciók sem hoztak érzékelhető eredményt. Az év első tíz hónapjában több mint 7 százalékkal kevesebb autót sikerült eladni, mint tavaly az azonos időszakban.

Idén a szakértők szerint mintegy 270 ezer új autó vág neki a lengyel utaknak - annyi, mint a két évvel ezelőtti pénzügyi válság mélypontján. Pedig a szomszédoknál sokkal jobb a helyzet. Németországban novemberben 3 százalékkal több autót adtak el, s az év kezdete óta 9 százalékos a növekedés a német autógyártók szövetsége, a VDA adatai szerint. Csehországban októberben 11 százalékkal ugrott meg az újonnan regisztrált személykocsik száma. A potenciális lengyel vásárlókat azonban visszatartja a pénzhiány és a bizonytalan jövő miatti aggódás.

Hozzájárult a visszaeséshez a kormány döntése is, amellyel csökkentette az áruszállításra alkalmas szolgálati autók vásárlása utáni adókedvezményt. Az ilyen, a közönséges személyautóktól csak néhány részletben különböző gépkocsik után 2009-2010-ben a cégek visszaigényelhették nemcsak a jármű, de az általa fogyasztott üzemanyag áfáját is. Ebben az évben már csak a kocsi áfájából lehet maximum 6000 zlotyt (420 ezer forintot) visszakapni, így ez a fajta jármű gyakorlatilag kihalt - írta a Gazeta Wyborcza.

A változásra kénytelenek reagálni a gyártók: a lengyelországi FIAT több mint 400 alkalmazottját bocsátotta el, a gliwicei Opel gyár pedig a megrendelések hiánya miatt két hetes kényszerpihenőre küldte dolgozóit.