A régió élére akarnak repülni a csehek

A prágai nemzetközi repülőtér nem versenyezni akar a közelében lévő, alternatív légikikötőkkel, hanem előttük akar járni, diktálni akarja a fejlesztési tempót. Ezért nem sajnálják a pénzt a bővítésétől.
Barabás Júlia, 2019. november 17. vasárnap, 14:40
Fotó: Getty Images - Képünk illusztráció

A prágai Válav Havel Repülőtér második terminálját 2006-ban nyitották meg, így eljött az idő, hogy jelentősen bővítsék. A tervek szerint 2028-ig 16 milliárd koronát (195 milliárd forint) fordítanak erre - idézte a Radió Praha a pénzügyminisztérium frissen közzétett terveit. Ez Andrej Babis miniszterelnök újságíróknak nyilatkozva azzal egészítette ki ezt, hogy a következő 30 évben összesen 55 milliárd koronát fordítanak a prágai repülőtér fejlesztésére.

Alena Schillerová pénzügyminiszter elmondása szerint a cseh nemzetközi légikikötő célja nem az, hogy válaszoljon a régiós versenytársak - köztük a budapesti Liszt Ferenc repülőtér - támasztotta kihívásokra, hanem hogy előttük járjon, diktálja a fejlesztés ütemét. A létesítmény jelenleg csaknem teljes kapacitással üzemel.

Tavaly 16,8 millió utast szolgáltak ki (miközben a ferihegyi repülőtér 14,9 milliót). Az idei első félévben 7,8 millióan fordultak meg a létesítményben, ami az év végéig várhatóan 17,7 millióra nő. A tervek szerint a bővítés végén 30 millió utast fogja használni a légikikötőt, akiknek szálloda és sportközpont is a rendelkezésükre áll majd, továbbá javítják a létesítmény vasúti kapcsolatait.

Némi elmaradás mutatkozik ugyanakkor az új kifutópálya építésében, amelynek építése három évet csúszik. Így csak 2025-ban kezdődik és 2028-ban fejeződik be. A tervezett költség kilencmilliárd korona. A három kilométeres kifutópályát főként a landolásokra fogják használni a repülőgépek - mivel bővíti a reptér gépkiszolgálási kapacitását, ha elkészül szinte teljesen leállíthatják az éjszakai járatokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK