A VW nem könnyíti meg az Opel dolgát

Nem helyesli a Volkswagen, hogy kormányzati segítséget kapjon az Opel - derül ki a Volkswagen vezérigazgatójának nyilatkozatából.
NAPI Online, 2009. március 3. kedd, 12:22
Fotó:

Martin Winterkornt a genfi autószalonon kérdezték újságírók arról, mit szól ahhoz, hogy a General Motors a német kormány közreműködésével akarja talpra állítani a tulajdonában levő Adam Opel GmbH-t; az állam nem viselkedhet úgy, mint egy olyan cég, amelyik összeomlással fenyegetett vállalatok megmentésére szakosodott - felelte a VW-vezér. - Nem szeretjük, amikor a versenyt állami támogatások torzítják el.

Az önérzetes VW-reakció vélhetőleg nem könnyíti meg Berlin dolgát, amikor döntenie kell a GM által tegnap elébe tárt, az Opel megmentését célzó tervről. A maga részéről már egy 13,4 milliárd dolláros otthoni kormányzati támogatást megszerző - és egy újabb 16,6 milliárdosra alkudozó - GM európai szóvivője szerint az amerikai tulajdonos elképzelése három pilléren nyugszik:

- a GM 3 milliárd euró friss tőkét pumpál az Opelbe
- a német kormány 3,3 miliárd euróval száll be a mentőakcióba hitel vagy hitelgarancia formájában
- az Opel 1 milliárd euróval csökkenti éves működési költségeit

A GM szerint tervei megvalósulása esetén az Opel 2011-re ismét nyereséges lehet. A GM és az Opel nyitottak a tulajdonszerzési vagy befektetési ajánlatokra is - hangsúlyozta a szóvivő. Az Opelt 1929 óta ellenőrző GM már közölte, arra is kész, hogy leválassza a német autógyártót és az a jövőben önálló vállalatként működne tovább. A GM megtartaná benne a többségi tulajdont, a fennmaradó részesedést pedig eladná a német kormánynak vagy másoknak.

A kormány nem tűzött ki határidőt a döntésre és arról sem határozott még, hogy ha beszáll, milyen formában teszi azt meg. Az a négy német szövetségi állam, ahol Opel-üzemek működnek, azt követeli, hogy válasszák le az Opelt a GM-ről, mert így elkerülhető, hogy a német állami források az amerikai anyavállalatnál landoljanak. Az Opel-üzemek 26 ezer főt foglalkoztatnak Németországban, a munkahelyüket féltő dolgozók már több helyen is tüntettek.

Az Opel ügyvezető igazgatója, Hans Demant is nyilatkozott a genfi autószalonon, szerinte az Opel számára a technológiai fejlesztések miatt elengedhetetlenül szükséges, hogy GM-tulajdonban maradjon. Demant azt is elmondta, hogy mindenféle más együttműködési lehetőséget is megvizsgálnak, de a jelen helyzetben nagyon nehéz bármit is elérni.

HOZZÁSZÓLÁSOK