Berúgta az ajtót a szél- és napenergiát is feledtetni képes zöldtechnológia

Robbanthatja a technológiai és az energiapiacot is az árapály technológia. A britek ebben igen jól állnak: négy kis turbinával tavaly már 3800 háztartásnyi energiát tudtak megtermelni.
Szabó M. István, 2020. január 30. csütörtök, 16:40
Fotó: Simec Atlantis

Skócia északi partjánál működik a világ jelenleg legnagyobb árapály-erőműve. A MeyGen projekt olyannyira kezd kinőni a pilot, vagyis: kísérleti fázisból, hogy tavaly már 13,8 gigawattóra (GWh) villamos energiát szállított az Egyesült Királyság hálózatába.

A projektgazda Simec Atlantis Energy elmondása szerint négy darab másfél megawattos turbinával tudta mindezt produkálni. A mintegy 3800 átlagos (brit) háztartás üzemeltetésére elegendő energiamennyiség egyrészt már gazdaságilag is látható méretű, 3,9 millió fontos (forintra átszámotan mintegy 1,6 milliárd forint) árbevételt hozott a cégnek.

Másrészt viszont - a CNBC számításai szerint - a hálózatra adott mennyiség durván a duplája annak, amire a MeyGen az előző évben képes volt. (Csak azért, hogy az ugrások mérete is érzékelhető legyen: a Meygen az első GWh exportját 2017 augusztusában abszolválta; a 25 évre szóló üzemeltetési szereződést 2018 áprilisában írta alá; a termelési összesítőn pedig már az áll, hogy átlépték a 25 GWh -s határt.)

Ahogyan azt korábban megírtuk, a vízenergia hasznosításának új útjain mára három különböző technológiai irány vált kivehetővé. Alig két hónapja, hogy a Reneweable Energy World beszámolt egy párizsi rendezvényről, ahol igazán meglepő jövőképet rajzoltak az európai energiaipar elé. Az olcsó, kiszámítható, valamint óriási globális potenciállal rendelkező ágazat - mondták hozzáértők - akár már a közeljövőben átírhatja a világ energiamixét. Mármint: újra átírhatja.

Az óceán fenekén lévő gravitációs talapzatra engedik a MeyGen első turbináit 
Simec Atlantis

A Simec Atlantis Energy jelenleg gőzerővel dolgozik a rendszere továbbfejlesztésén. Ez az egyik oldalról most éppen további 49 turbina üzembe helyezését jelentheti - összesen 73,5 MW termelési kapacitással. De a fejlesztések nem csak turbinaszám-növelést jelentenek...

Az óceán fenekéhez rögzítve telepített áramtermelő egységeket a továbbiakban már nem egyenként, hanem egyetlen vízalatti kábelre "fűzik majd fel"; így továbbítva a turbinák áramát a száraz parton lévő alállomásra. A jelentősen csökkentett hálózati csatlakozás költségek mellett a rendszerek beüzemelési idejét is radikálisan le tudják majd faragni.

Nem kétséges, hogy az árapály-erőművi technológia jelenleg, mindezekkel együtt is, még kísérleti szakaszban van. Ugyanakkor a skóciai partoknál lévő árapály potenciált a Simec máris felmérte és kiszámolta. E szerint a jelenlegi 4x1,5 MW egy évtizeden belül akár már 25 000 MW is lehet. Feltéve, hogy a beruházási költségcsökkenés üteme képes lesz legalább a jelenlegi szintet tartani.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lauda, 2020.02.08 18:05

@Koronat_Orsosra_Mozgalom_2: ha lesz egy hangyányi kis eszed , megérted!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Koronat_Orsosra_Mozgalom_2, 2020.02.08 17:13

@lauda: "miért is korlátozná szükségleteinek, luxusainak a korlátozását"

Ennek fuss neki még egyszer, Móricka...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2020.02.08 03:22

@tever kneif: "A megujulo energiaforrasokbol eloallitott zold hidrogen"

Akkor nezzuk a hidrogen felhasznalasat jarmuvekhez:

1. Leginkabb elektromos aram felhasznalasaval, energiaigenyes folyamat soran eloallitjak. Ehez ugyebar kell egy nagy uzem, mint peldaul a benzin eseteben a finomitok, amit ugyebar fel kell epiteni.

2. Az eloallitott hidrogent tarolni es szallitani kell a hidrogen kutakra, ahol szinten tarolni kell, ezeket mind fel kell epiteni vagy a meglevo benzinkutakat jelentosen atalakitani.

3. A hidrogenes jarmuveknek el kell menni a kutra minden egyes tankolashoz, majd az autoban tarolni egy nagy nyomasu tartalyban ami ha meghibasodik / megserul akkor pillanatok alatt cafatokra szedi a jarmuvet es utasat is.

Ezzel szemben az elektromos autoknal:

1. A meglevo elektromos aramot a mar meglevo elektromos halozaton tovabbitjak a haztartasokba. Ha jelentosen elterjednek az elektromos autok, akkor nemi halozatfejlesztes kell, de semmi egyeb letesitmeny nem szukseges.

2. Az elektromos aramot kozvetlenul az autokba "tankoljuk", egyeb tarolas nem szukseges.

3. Az elektromos autokat otthon, kenyelmesen lehet tolteni, nem kell ezert kulon kutakra maszkalni rendszeresen, csak hosszu utazasok soran kell az autopalyak menten kiepitett toltoallomast igenybe venni. Az elektromos aram tarolasa biztonsagos, nagyon rikta esetben meghibasodas / serules kovetkezteben tuz keletkezhet, az utasoknak boven van ideje kiszallni a jarmubol. Ergo joval biztonsagosabb.


Ezek utan meg van par hulye, aki ragaszkodik a koltseges, veszelyes es szennyezobb hidrogenhez. Gratulalok :DDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tever kneif, 2020.02.07 12:11

Hatalmas hazai siker: itt az első hidrogén üzemanyagcella meghajtású repülő

A klímavédelem kulcsa lehet a hidrogéngazdaság.

Info: www.autopro.hu
Rovat TREND
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tever kneif, 2020.02.07 11:46

A megujulo energiaforrasokbol eloallitott zold hidrogen fontos az uzemanyagcella meghajtasu jarmuvekhez.
Így működik egy hidrogént használó üzemanyagcellás elektromos tehergépkocs illetve BUSZ, MOZDONY, eddig csak magyar repulo van. Info www.autopro.hu alcim TREND.
Info: www.autopro.hu mellekrovat TREND.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html