A BBC Watchdog fogyasztóvédelmi tévésorozat álcázott ügynökei Audi-kereskedéseket kerestek fel a szigetországban, hogy utána járjanak: tényleg fals információkat adnak-e a luxusautó-gyártó egyes modelljeiről. Tapasztalataik szerint tíz szalonból kilencben azt állították az értékesítők, hogy az A5-ös modell sikeresen teljesítette az Euro NCAP biztonsági tesztjét.

A valóság azonban ezzel szemben az, hogy az A5 - akárcsak az A7, az A8 és az R8 - nem vett részt a szervezet legendásan kemény töréstesztjén. Az Audi brit vezérképviselete tehát megtéveszti a vásárlókat azzal az állításával, hogy a cég teljes modellpalettája átment az Euro NCAP-teszten. A helyzetet tovább rontja, hogy hat kereskedő állítása szerint az A5-ös a maximális, ötcsillagos minősítést kapta a le sem folytatott vizsgálaton.

Kukacos ügyfél

Az Euro NCAP (New Car Assessment Programme) biztonsági tesztjeit számos európai kormány, illetve autóipari szakmai szövetség finanszírozza. Az szervezet töréstesztjeit az autógyártók gyakran emlegetik az autóbiztonság aranystandardjaként. Ugyanakkor a cégeket semmilyen előírás nem kötelezi arra, hogy alávessék modelljeiket az Euro NCAP ellenőrzésének. A szervezet az autók egy részét maga választja ki vizsgálatra, mások tesztelést az autógyártók rendelik meg jó pénzért.

A BBC Watschdog figyelmét egy R8-as versenyautó vásárlója hívta fel a dealerek stiklijére. Az autót 2012 decemberében vette, majd néhány hónap múltán apja balesetezett vele. Bár ebben nem volt szerepe a jármű bármilyen hiányosságának, a vevő úgy döntött utána jár autója biztonsági bizonyítványának. Ötven kereskedőt hívott fel, akik közül 48 állította, hogy az R8-as öt csillagot kapott Euro NCAP-tesztjén. Valójában ez az modell sem ment át a szervezet zúzdáin.

Öröm az ürömben

Az Audi a BBC megkeresésére sajnálkozását fejezte ki az ügy miatt, és letette a főesküt, hogy helyre teszi marketingesei és kereskedői tudását a tesztekkel kapcsolatban. A cég brit képviselete leszögezte, hogy nincs szó a vevők szándékos megtévesztéséről.

Magyar szempontból szerencsésnek mondható, hogy a győri gyárban készülő modelleket nem érinti a botrány. A TT-ket 2009 előtt vizsgálták meg - a Q7-essel együtt -, és négy csillaggal lendültek át a biztonsági követelmények magas szintjét jelző léc felett. Az A3-as modell - az A1, A4, A6, Q3 és Q5 társaságában - ötcsillagos osztályzatot kapott az Euro NCAP-tól. Az A3 emelett négyszer nyerte el a szervezet különdíját aktív biztonsági rendszerének elismeréseként.