A bajorországi központú vállalat tavaly menesztett vezetője legkésőbb 2015 szeptemberében tudomást szerzett a dízelmotoroknál alkalmazott manipulációról, mégis utasítást adott az érintett gyártmányok forgalmazására, illetve nem akadályozta meg értékesítésüket - áll az ügyészség közleményében, amely szerint a bűncselekmény mintegy 250 ezer Audit, valamint 71 ezer Volkswagen és 112 ezer Porsche márkájú kocsit érint, amelyekhez az Audi szállította a motort.

Rupert Stadlert csalás mellett hamis állítások okirati hitelesítésében és a fogyasztókat hamis állításokkal megtévesztő, jogsértő reklám terjesztésében való közreműködéssel vádolták meg. Vádat emeltek a három másik személy ellen is, akik az Audi, a Volkswagen és a Porsche gyártmányaihoz készült manipulált dízelmotorok kifejlesztésében vettek részt. Az eljárás következő lépésében a müncheni tartományi bíróságnak el kell döntenie, hogy elindulhat-e a per a vádirat alapján.

Az Audinál közölték, hogy mindenben együttműködnek a hatóságokkal, és a dízelbotrány teljes feltárása a társaság és a munkavállalók érdeke. Hangsúlyozták, hogy a három egykori és egy jelenlegi munkatársuk ellen folytatott eljárás független a dízelbotrány miatt magával a társasággal szemben folytatott eljárástól, amely 800 millió euró (26,4 milliárd forint) büntetés megfizetésével már tavaly lezárult.

Még 2018 júniusában helyezték előzetes letartóztatásba Rupert Stadlert, aki 2007 óta volt az Audi vezetője. Tavaly október óta szabadlábon védekezhet, a többi között azzal a feltétellel, hogy nem léphet kapcsolatba a többi gyanúsítottal és a tanúkkal. A volt vállalatvezető tagadja, hogy tudott a manipulációról.

A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a társaságot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az érintett csaknem 11 millió járműből 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

A Győrben motorgyárat működtető Audi tavaly 1,812 millió autót értékesített, 3,5 százalékkal kevesebbet a 2017-es 1,878 milliónál. Értékesítési árbevétele 0,9 százalékkal 59,24 milliárd euróra csökkent az előző évi 59,78 milliárd euróról. A működési eredmény 3,53 milliárd euró lett, 24,4 százalékkal kisebb a 2017-es 4,67 milliárd eurónál. A bevételarányos jövedelmezőség 7,9 százalékra romlott 8,5 százalékról. A nyereség 0,9 százalékkal 3,46 milliárd euróra emelkedett az előző évi 3,43 milliárd euróról. Az alkalmazotti létszám tavaly 91 ezerre nőtt az előző évi 90 ezerről.