A platina éveken át a levegőszennyeződést csökkenteni képes autókatalizátorok elsődleges fém alapanyaga volt. Ám az utóbbi két évben kevesebbet bányásztak belőle, mint amennyit ipari célokra felhasználtak, és a szakértők az idén is a kereslettől elmaradó kínálatra számítanak. Dél-Afrikában - amely 2013-ban a világ 5,7 millió unciás (1 uncia=31,1035 gramm) platinatermelésének 72 százalékát adta - hónapok óta áll a bányászat a fizetésükkel elégedetlen munkások sztrájkjai miatt.

Ha a munkáltatók engednek a követeléseknek, akkor megnőnek a bérkiadások, amelyek a legnagyobb részét teszik ki a platina termelési költségeinek, emiatt a bányatársaságok emelhetik az áraikat. Ha pedig a termelők nem lennének hajlandók a drágításra, akkor vissza kellene fogniuk a termelésüket, ami a kínálatot még jobban szűkítheti, és szintén áremelkedéshez vezethet. Az autógyártók a platinát csak palládiummal helyettesíthetik, ám ez a fém a dízelmotorokban magasabb hőmérsékletnél kevésbé hatékony, mint a platina.

A palládium ráadásul még a platinánál is jobban drágul. A tavalyi 6,4 millió unciás globális termelés 42 százalékát adó Oroszország bányáiból származó palládium minősége évek óta romlik. Így a felhasználó ipari cégeknek többet kell ebből beépíteniük termékeikbe, hogy ugyanazt a hatást érjék el.  Ráadásul az oroszországi felszíni tárolókban lévő palládiumkészletek közel vannak a kimerüléshez, és a szakértők a katalizátorgyártók platina- és palládium- keresletének további emelkedésére számítanak. Az autógyártásban már világelső Kínában ugyanis a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt nőhet az autó-katalizátorok fő alapanyagának számító platina és palládium iránti kereslet - olvasható a Conclude elemzésében.