Létrejött a német-kínai megaüzlet: Peking 17 milliárd dollár értékben 130 repülőgépet vásárol az Airbus Group SE-től, beváltva év elején szerzett vásárlási opcióját, és felfűtve a versenyt a világ hamarosan legnagyobb repülőgép piacáért - jelentette a Bloomberg.

A szerződés alapján Peking 30 darab kétfolyosós A330-as és 100 egyfolyosós A320-as típusú repülőgépet kap. A 30 darabos opció beváltása a széles törzsű A330-asra csak "hab a tortán", akkor váltották ki, amikor júniusban bejelentették, hogy 45 darabot rendelnek ebből a típusból. A plusz rendelés 5 hónappal tovább tartja életben az A330-as szerelőszalagját, amit korszerűbb típussal akar leváltani az Airbus. A hírre 25 százalékkal, 61,13 euróra emelkedett a cég papírjainak árfolyama, amelynek egyébként sincs oka panaszra: idén 45 százalékot drágultak a részvényei, amelyek az Airbus piaci értékét 47,4 milliárd euróra teszik.

A versengő repülőgépgyárak szeretnék megvetni lábukat a helyszínen. Az Airbusnak már van Tiancsinben egy A320-asokat összeszerelő üzeme, és megállapodtak egy új gyár építéséről, ahol A330-asok befejező munkálatait (valószínűleg a festést) fogják végezni. A Boeing hamarosan megnyitja első kínai üzemét 737-es egyfolyosós gépeinek.

Az amerikai gyár szakértői szerint a kínai légitársaságoknak a következő 20 évben 6 330 új repülőgépre lesz szükségük, amelyek értéke elérheti a 950 milliárd dollárt. A IATA adatai szerint már most is hetente 70 ezer járat - a világ járatainak mintegy 10 százaléka - indul vagy érkezik Kínából és Kínába. A legnagyobb ázsiai légitársaság a China Southern több mint 400 repülőgéppel rendelkezik és tavaly több mint 100 millió utast szállított.