Bajba kerültek a szlovákiai autógyártók

Az elmúlt négy évben folyamatosan rontotta a Szlovákiában működő autógyárak termelékenységét bérek emelkedése. Ezt a cégek versenyképessége is megsínylette.
Barabás Júlia, 2020. február 21. péntek, 20:31
Fotó: Reuters

Szlovákia erősen függ az autóipartól: ez az ágazat adja az ipari termelés felét, az ország kivitelének pedig csaknem a 47 százalékát. Eközben az autógyártók közvetlenül 177 ezer, közvetve 275 ezer embernek adnak munkát. Lubomír Korsnák, az UniCredit Bank elemzője szerint az elmúlt időszakban a nagy hitelminősítők is folyamatosan figyelmeztettek arra, hogy a szlovák ipar szerkezete túlzottan egyoldalú - idézte az elemzőt a pozsonyi Új Szó.

A lassuló gazdasági növekedés miatt az autógyártók eleve nehezebb helyzetbe kerültek, amit csak tetéznek a kormány által az elmúlt időszakban hozott szociális intézkedések - a minimálbér folyamatos emelése, a bérpótlékok növelése stb. Ezért látványosan megugrottak a cégek bérköltségei, ami jelentősen rontja a versenyképességüket.

Szlovákiában a munkáltatóknak 100 eurónyi bruttó bér mellett 37 eurós közvetett költséggel kell számolniuk, ami jóval az uniós átlag felett van - áll a bécsi Ipartudományi Intézet (IWI) jelentésében. A munkáltató tb-kiadása a bérköltség 23,5 százaléka. Lengyelországban és Magyarországon ez 4-9 százalékponttal alacsonyabb. Az osztrák elemzés szerint különösen aggasztó, hogy míg a szlovákiai munkatermelékenység a 2010 óta eltelt időszakban alig 29 százalékkal javult, addig a bérköltségek a vizsgált időszakban több mint 44 százalékkal emelkedtek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ballada, 2020.02.22 09:42

Az olcsó kelet európai munkavállalói réteget hatékonyan felélte a nyugati multi, itt a vége nincs tovább, hiába aggódik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Koronat_Orsosra_Mozgalom_2, 2020.02.21 23:37

@Darabont1453: ez igaz, de ugye az autógyárak a csicska összeszerelő-munkákat hozzák Kelet-Európába, a magasabb képzettséget igénylőket, és így jobban fizetőket megtartják Nyugaton. Többek között ezért is egy óriási parasztvakítás az EU.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.02.21 22:29

Húúúú apám ! Van ám bőr az orcán.....XDDDD

A szlovák fizetések miatt versenyképtelenek az ottani autógyárak ? És a német autógyárak a többszörös fizetések miatt miért versenyképesek ? Hozzájuk képest a szlovák bérek hol vannak ?
Van olyan hülye ember a világon, aki ezt a dumát beveszi ? Naná hogy a szlovák bérek miatt nincs versenyképesség...XDDDD Bezzeg a szar fizetést adó holland, svéd és német autógyárakban azért nincs ilyen gond, mert nem fizetnek annyit, mint Szlovákiában...XDDDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html