Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A magát "fogyasztótudományi" cégnek aposztrofáló Dunnhumby feladata, hogy kitapogassa az áruházláncok vásárlóinak szokásait, és ennek alapján előre jelezze, mit fognak keresni a szupermarketek polcain. A vállalat Nagy-Britannia legnagyobb áruházlánca, a Tesco Plc kezében van, amely pénzügyi mutatóinak javítása érdekében értékesíteni kívánta az adatbázis-szolgáltatót. Vevőt azonban nem sikerült találnia.

A Dunnhumby eredendően a Tesco és az USA legnagyobb áruházlánca, a Kroger közös vállalkozása volt. A két cég 12 évvel ezelőtt megvásárolta a Dunnhumby USA adatbázis-technológiáját és egyben átvette a rendszert üzemeltető 500 alkalmazottat. A házasságnak idén áprilisban lett vége, amikor a Kroger kiszállt a bizniszből. Az amerikai kiskereskedő úgy érezte, hogy kinőtte a közös vállalkozást - mondta a Bloombergnek Charles Allen, a Bloomberg Intelligence elemzője.

Bagóért nem adták

Ezzel ugyan a Dunnhumby elvesztette az egyik kiszámítható, folyamatos bevételt biztosító ügyfelét, ám megnyílt az út az előtte, hogy más amerikai áruházláncoknak is felkínálja szolgáltatásait. Allen szerint nem számíthat olyan jelentős összegű megbízásokra, mint amilyeneket korábbi tulajdonosától egyben ügyfelétől kapott.

Ez azonban nem jelentette azt, hogy ne lettek volna érdeklődők a cégre. Piaci körökben egyebek mellett a WPP hirdetési óriást emlegették potenciális vevőként.

A Tesco - amely elsősorban a klubkártyarendszerébe bekapcsolódott több millió vásárló fogyasztási szokásait elemezteti a Dunnhumbyval - kétmilliárd fontra (3,1 milliárd dollár) tartotta leányvállalatát, ám az ajánlatok messze elmaradtak ettől. Végül az elmúlt hetekben úgy döntöttek, hogy bagóért nem válnak meg a vállalkozástól.

Kínos magyarázkodás

Ez azonban növeli a cégvezetés fejfájását, ugyanis egyik fő feladatuk, hogy csökkentsék a Tesco 17,7 milliárd fontra duzzadt adósságállományát. Ezért adták el szeptemberben a vállalat koreai leányát négymilliárd dollárért. Ugyanakkor a hitelminősítők a sikeres értékesítés ellenére nem javítottak a Tesco tartozásaira adott minősítésüket. A besorolások továbbra is a bóvli kategóriába teszik az adósságot.

Dave Lewis vezérigazgató némileg kínos helyzetbe került az adatbányászcég eladásával kapcsolatban. Nemrégiben még azt mondta, hogy a Tescónak nem kell tulajdonosként birtokolnia a Dunnhumbyt ahhoz, hogy kihasználja a szolgáltatásait, ám miután a cégre tett ajánlatok halványnak bizonyultak, kijelentette: az adatbányász-vállalkozás többet ér, ha a Tesco kezében marad.

Szerencsétlen helyzet

Ezzel nem feltétlenül értenek egyet a szakértők. A dolog kereskedelmi szempontból rosszul sült el. Miután meghirdették a piacon, a Cunnhumbyról kiderült, hogy kevesebbet ér, kevésbé nyereséges, mint gondolták - fejtegeti Clive Black, a Shore Capital tőketársaság elemzője. A cégvezetés nem tudta begyűjteni azt az összeget, amit az eladásából remélt és várhatóan még le is kell írni az adatbányászcég értékének egy részét. Eléggé szerencsétlenül sült el ez a dolog.

A Tesco vezetőségének pechje volt, hiszen a legnagyobb jó szándékkal hozott döntésük is a visszájára sült el. Amikor meghirdették a Dunnhumbyt öt évben limitálták az áruházlánccal kötött exkluzív szolgáltatási szerződésének időtartamát. Ezzel jelezni akarták, hogy az új tulajdonosnak nem kell az idők végezetéig megtartaniuk a Tescót mint a Dunnhumby legfőbb ügyfelét.

A potenciális vevők azonban úgy láthattak, hogy az öt év túl rövid idő ahhoz, hogy önálló pályára állítsák szerzeményüket, ami kockázatosabbá tette megvásárlását - fejtegette Steve Gray, aki 2006-ig vezette a Dunnhumby brit részletég. Ezzel szerinte szándékuktól függetlenül eladhatatlanná tették a portékát. A sikertelen értékesítési próbálkozás miatt a közel egymilliárd dolláros értékvesztést kell majd leírnia a Tescónak - véli a menedzser.