A Toyota Motor Corp. azt fontolgatja, hogy bezárja azt a kaliforniai üzemet, amelyet az elmúlt hónapig együtt működtetett a General Motorsszal. Az utóbbi cég csődje miatt a maga részéről kiszállt az üzemből - jelentette a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva. Az 5400 embert foglalkoztató gyár volt a japán autógyártó hídfőállása, azaz első amerikai üzeme, amelyen 1984-ben megvetette a lábát az USA-ban. Szakértők szerint irdatlan PR-értéke lenne annak, ha a Toyota tovább működtetné a NUMMI becenévre hallgató gyárat, megtartva a munkahelyeket. A nagy amerikai cégek több tízezer embert tettek az utcára az elmúlt évben, miután összezuhant az USA autópiaca. Ráadásul a NUMMI az utolsó autógyár az ország nyugati partján. A dolog azonban több sebből is vérzik. Az egyik, hogy ez a Toyota legmagasabb munkaerőköltséggel dolgozó üzeme, mivel az alkalmazottak nagy többsége szakszervezeti tag. A másik, hogy a világ legnagyobb autógyártója az USA-ban is kapacitásfelesleggel küszködik. A harmadik, hogy Kalifornia állam egyre szigorúbb környezetvédelmi és energiamegtakarítási rendelkezéseket hoz, amelyek betartása az következő években tovább növeli az ottani ipar költségeit. A NUMMI-ban idén július elejéig 47 százalékkal gyártottak kevesebb autót, mint egy évvel korábban. A gyár legutoljára 1992-ben volt nyereséges, azóta a magas munkaerőköltségek, adók és a környezetvédelmi szabályok betartása elvitték a profitot. A Toyota decemberben felfüggesztette a Mississippi államban lévő Blue Springs-i üzeme építését a piac drámai összeesése miatt. Ebben a gyárban a Prius hibrid autót akarták gyártani 2010-től. A Toyota eddig egyetlen üzemét sem zárta be a világon, és csak szerződéses alkalmazottakkal bontotta fel megállapodását.