A Toyota a brit kilépés (brexit) után is a jelenlegivel azonos szabályozói keretrendszert szeretne látni az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmében - mondta Johan van Zyl, a cég európai igazgatója a BBC-nek.

"Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül". Ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor "nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt".

Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott: ha a brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne. Johan van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni. A Toyota eddig 250 millió fontot (95 milliárd forintot) költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná.

BMW is lépne

Ha a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnik meg, a cégnek "legalábbis meg kell fontolnia" a Mini típuscsalád angliai gyártásának áttelepítését - mondta Peter Schwarzenbauer, aki a BMW igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli.

Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a brexit, bármilyen formát öltsön is, de a Mini modellek Oxford közelében működő gyárára a megállapodás nélküli kilépés "reális veszélyt" jelent. A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget - például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot -, amely a megállapodás nélküli brexitből óhatatlanul eredne.

A Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira.

A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását.

Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte: a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.

Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója minapi videóüzenetében kijelentette: tévedés az a brexit-pártiak által hangoztatott "őrültség", hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait.