Új szintre nőtt a brexitőrület: ostobák vagy lopnak is?

Nem fest túl biztató képet a brit kormányról, hogy egy olyan vállalattal is szerződést kötött komphajó-szolgáltatás nyújtásáról vészhelyzet esetére, amely nem ért a tengeri kompok üzemeltetéséhez. Sőt jó eséllyel semmihez sem.
Komócsin Sándor, 2019. január 2. szerda, 16:07
Fotó: MTI/AP

A brit kormány a megállapodás nélküli brexitre való felkészülés keretében 14 millió fontot (ötmilliárd forint, a kicsi focistadion ára) ad egy olyan hajózási társaságnak, amelynek nincsenek hajói - írja a Business Insider. London az elmúlt hetekben komphajó-társaságokkal kötött szállítási szerződéseket azzal a szándékkal, hogy ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül lépne ki az EU-ból, akkor biztosítsák az emberek és az áruk szállítását a szigetország és a kontinens között. Ebben az esetben ugyanis egyik napról a másikra vámhatár jön létre a La Manche csatornán, ami gigantikus közlekedési dugókat okozhat.

A megrendelést a Seaborne névre hallgató cég kapta, az egyezség szerint a vállalat a vészhelyzetben plusz hajózási szolgáltatásokat nyújtana az angliai Ramsgate és a Belgiumi Ostend kikötője között. A sajtó azonban megtudta, hogy a cég nem rendelkezik kompokkal a szerződés teljesítéséhez és semmilyen tapasztalata nincs az ilyen vízi járművek üzemeltetésében. Mi több, a brexit március 29-ei napja előtti időszakig nem is fog semmit tenni ezen "apró" hiányosságai pótlása érdekében.

Aggályok

A kormányzó Konzervatív Párt helyi önkormányzati képviselői attól tartanak, hogy a vállalat a kritikus időpontra sem lesz képes felkészülni a rá váró feladatra. Az ellenzéki Munkáspárt érthetően kritikusabb, arról beszél, hogy az ügy bűzlik a korrupció gyanújától. Semmi sem jellemzi jobban a brexit körüli káoszt, mint a komphajószerződés, amit a közlekedési minisztérium kötött - mondta Neil Coyle munkáspárti parlamenti képviselő.

Chris Grayling miniszter nem fogadja el a kritikát, szerinte a kormány pusztán annyit tett, hogy támogatott egy brit kisvállalatot. Nem kérek bocsánatot azért, hogy segítettünk egy induló hazai vállalkozást - mondta a BBC-nek. A kormány támogatja a brit startup cégeket, nincs ebben semmi rossz - tette hozzá. Grayling a 2016. júniusi függetlenségi népszavazás előtt a brexit mellett kampányolt. Szerinte az ország simán megbirkózna azzal a közlekedési káosszal, amelyet a válási megállapodás nélküli kilépést követnő vámellenőrzések bevezetése okozna.

Hamarosan szavazás

A kínos vita két héttel előzi meg a tervezett szavazást a brit parlamentben a kormány válási megállapodási javaslatáról. Theresa May miniszterelnök decemberben kénytelen volt elhalasztani a voksolást, mert úgy tűnt, hogy a képviselők óriási többséggel utasítják el az EU-val kialkudott egyezséget.

Így csak néhány hónap maradt arra, hogy elkerüljék a megállapodás nélküli kilépést, ami a szakértők többsége szerint - szemben az optimista miniszter véleményével - katasztrofális gazdasági következményekkel járna. A politikusok azóta is arra kérik Mayt, hogy változtasson a javaslaton. A brexitpárti parlamenti képviselők szerint új tárgyalásokat kellene kezdeményeznie az EU-val vagy vállalnia kéne a megállapodás nélkül brexitet. Az EU-párti képviselők azt várják, hogy a kormány írjon ki újabb népszavazást az ország uniós tagságáról, amit a kormányfő mereven elutasít.

HOZZÁSZÓLÁSOK