Brexit: óriási pofon érik

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium vezérigazgatója szerint kérdésessé válhat a cég további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia az EU-tagság megszűnésének (brexit) feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.
Dzindzisz Sztefan, 2019. január 24. csütörtök, 13:02
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Tom Enders csütörtökön közzétett, rendkívül indulatos hangvételű videóüzenetében arra kéri a politikai döntéshozókat, hogy ne hallgassanak "arra a brexit-pártiak által hangoztatott őrültségre", amely szerint az Airbusnak hatalmas gyárai vannak Nagy-Britanniában, és ezért "nem tud megmozdulni, örökre jelen lesz" a brit gazdaságban. Enders szerint tévednek, akik így érvelnek, mivel sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

A vezérigazgató arra utalt, hogy az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. Az üzem évente ezer repülőgépszárnyat állít elő az A320-as, az A330-as, az A350-es és az A380-as típuscsaládok számára. Tom Enders szerint megállapodás nélküli brexit esetén az Airbus olyan döntésekre kényszerülhet, amelyek súlyos károkat okozhatnak a brit gazdaságnak.  Hozzátette: a mai globális gazdaságban a nagyszabású repülőgép-ipari beruházások nemzetközi méretűek, és ez is mutatja, hogy a brit gazdaság nem tud egymagában működni - írja az MTI.

Enders szégyenteljesnek nevezte, hogy több mint két évvel a brit kilépésről döntő népszavazás után a brit üzleti szektor még mindig nem tudja megfelelően megtervezni jövőjét. Az Airbus számos más nagyvállalattal együtt többször kérte a helyzet tisztázását, de változatlanul "fogalmunk sincs arról, hogy mi zajlik itt" - tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy az Airbus közvetlenül 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, további 110 ezer brit munkahely függ a cég nagy-britanniai tevékenységétől, és a vállalat évente 6 milliárd font (2200 milliárd forint) értékben vásárol részegységeket brit beszállítóktól.

Az Airbus jövője azonban nem függ Nagy-Britanniától, a cég a brexit-folyamat kimenetelétől függetlenül fennmarad és virágzó jövő előtt áll, a kérdés az, hogy Nagy-Britannia részese akar-e lenni e sikeres jövőnek - fogalmazott a legnagyobb európai repülőgépgyártó konglomerátum vezérigazgatója.

Az Airbus nem először figyelmezteti a brit kormányt a megállapodás nélküli brexit kockázataira, és más globális vállalatcsoportok is felhívták London figyelmét a rendezetlen kilépés gazdasági veszélyeire.

A Honda japán autóipari óriáscég a minap bejelentette, hogy áprilisban - a brit EU-tagság március végén esedékes megszűnése után - hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését, annak érdekében, hogy a délnyugat-angliai Swindonban működő, 3400 alkalmazottat foglalkoztató Honda-gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.

A Honda szakértői már korábban, egy alsóházi meghallgatáson felhívták a figyelmet arra, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda illetékesei szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (több mint 310 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Egy másik japán autóipari óriáscég, a Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója a BBC rádiónak nyilatkozva nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül "zuhan ki" az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik külföldi beszállítótól, akkor lehetetlenné válik az autógyártás az angliai üzemben a fennakadás idejére.

Marvin Cooke elmondta: a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és akár egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font (4,4 milliárd forint).

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.01.24 17:36

@Józsi1111: "Miért neked nem elegendő a fideszbanda a által zsebre tett milliárdok"

Nem, nekem nem elegendő mivel egy fillért se láttam belőle, Móricka.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi1111, 2019.01.24 17:26

@Józsi1111: téves címzés, a páncélosnak ment volna
.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi1111, 2019.01.24 17:23

@flydomi: 2019.01.24 15:42!
Miért neked nem elegendő a fideszbanda a által zsebre tett milliárdok, aminem döntő részét az EU pénzek adták.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2019.01.24 16:52

Az átlag angolnak fogalma sem volt mit tesz ha nemmel voksol. A következményekért ahogy látom senki nem akarja a felelősséget vállalni kivéve May-t akit most kénytelenek vagyok lelibázni. Érdekes módon senki nem pályázik a helyére.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darquan, 2019.01.24 16:38

@Panzerkraftwagen_Drei: sorold inkább, mi lett rosszabb.
ja, a gyurcsányi... meg az orbán... soros és a migránsok...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html