A nagy áruházláncok tisztában vannak azzal, hogy az idei karácsonyi vásár nem a győzelmi jelentéseiktől lesz hangos. A vevők kevesebbet fognak költeni és az olcsóbb termékek népszerűbbek lesznek, mint jobb, de drágább társaik. A szórakoztatóelektronikai cikkeket forgalmazó kiskereskedők aggodalmát jelzi, hogy a Circuit City, az USA második legnagyobb elektronikai lánca máris 20 százalékos árengedményes akciót indított minden amerikai egységében. Elemzők arra számítanak, hogy a piac legnagyobb szereplője, a Best Buy követni fogja a példáját, a TigerDirect.com pedig talán már meg is találta azt a fajta terméket, amivel az idei karácsonyon kaszálhat. A Magyarországon kevéssé ismert, úgynevezett felfrissített árukról van szó, amelyek többségét olyan akciók keretében adták el, amelyekben - némi veszteséget vállalva - 30-60 napon belül vissza lehetett vinni a termékeket, ha a fogyasztó nem volt velük elégedett. Az ilyen áruk visszakerülnek a gyártóhoz, amely rendbe teszi, majd újra eladja őket. Az elmúlt hónapokban a TigerDirect.com eladásainak 20 százalékára nőtt az ilyen áruk értékesítése. Főként LCD-tévéket, számítógépeket, digitális kamerákat, GPS-es helymeghatározó eszközöket forgat vissza a vevőkhöz. Az ajánlat csábító: a vevő 20-25 százalékos árengedménnyel juthat hozzá a majdnem vadi új - általában egy-két generációval a legfrissebb szint alatt lévő - felfrissített berendezésekhez. Még nagyobb, 75 százalékos az ilyen termékek aránya a BlueBayElectronics.com kínálatában. E vállalkozás vezetői úgy vélik, idén a karácsonyfák alá is sok másodlagos frissességű tévé, kamera, komputer, videojáték-konzol kerülhet. A vásárlók - akárcsak a TigerDirect.com-nál - jellemzően 300-400 dollár között költenek. A karácsony első számú sztárjai minden bizonnyal a netbookok lesznek. Ezek új életet lehelhetnek a számítógép-gyártók tevékenységébe, ezért máris megindult a verseny a netbookpiacon. A 300-600 dollár közötti árról induló kicsi hordozható számítógépek éppen abban az árkategóriában vannak, amit ma elfogadnak a vevők.