Buknak az adófizetők a GM-en - az állam kiszáll az autógyártóból

Az amerikai kormány azt tervezi, hogy nyáron értékesíti maradék General Motors-részesedését vagy annak nagy részét, annak ellenére, hogy az autógyártó részvényei rosszul teljesítenek, s ezért az állam bukna a cég megmentésére fordított befektetésén.
NAPI, 2011. április 19. kedd, 11:12

Az Obama-adminisztráció azt tervezi, hogy valamikor a nyáron eladja a General Motors (GM) maradék állami tulajdonrészének legnagyobb részét, vállalva ezzel, hogy a cég megmentésére fordított 50 milliárd dollárnál jóval kevesebbet kap vissza - jelentette a Wall Street Journal az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva. Ahhoz, hogy nullszaldóval záruljon a befektetés, a kormánynak 53 dollárért kellene eladnia nagyjából félmilliárd részvényét, ám a GM papírjai tegnap már valamivel kevesebbet értek darabonként harminc dollárnál. Ez új negatív rekord a novemberi részvénykibocsátáskor (IPO) kialakult 33 dolláros árhoz képest, ami azt jelenti, hogy ha most adnák el az állami pakkot, akkor 11 milliárd dollárt buknának az adófizetők a GM megmentésén.

A 23,1 milliárd dollár bevételt hozó IPO idején az kormány 61 százalékról 26,5 százalékra csökkentette részesedését az autógyártóban, és vállalta, hogy május 22-éig tartja a maradékot. Az Obama-adminisztráció szeretne minél előbb, minél kisebb veszteséggel megszabadulni a pakktól. Nyilvánvaló, hogy nem akarják halogatni az érzékeny ügyet az elnökválasztás évére, 2012-re, mivel nem akarnak kínos kérdésekre felelni azzal kapcsolatban, mit keres az állam egy autógyártóban, miért fordította ennek megmentésére az adófizetők pénzét 2009-ben, a válság mélyén, és főként miért veszítette el befektetése igen jelentős részét.

A döntés ugyanakkor még nem született meg, a végső szót Timothy Geithner pénzügyminiszter mondja ki. A júliusi értékesítés valószínűtlen, mivel a befektetők akkor a cég második negyedéves jelentésére várnak majd, ezért a június vagy az augusztus látszik jó időpontnak. Valószínűleg nem érdemes sokat várni, ugyanis az IPO idején arra számítottak, hogy a GM rérszvényei drágulni fognak, ám több ok miatt ennek ellenkezője következett be. Az üzemanyagárak nőnek, ami csökkenti a magas profittal értékesíthető hobbi-terepjárók eladását, váratlanul lemondott Chris Liddell pénzügyi igazgató, ami vezetési bizonytalanságra utal, végül a befektetők nem vették jó néven a GM január-februári vásárlásösztönző kedvezményeit, ami erodálhatja az első negyedével profit egy részét.

A GM vezetősége a kormányhoz hasonlóan örülne, ha az állami tulajdonos venné a kalapját, bár erre egészen más oka van.  Amíg az állam képviselői jelen vannak a vezető testületekben, addig nem igazán lehet emelni a felső vezetők bérét...

 

HOZZÁSZÓLÁSOK