Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A tavasszal tapasztalt felvásárlási roham miatti készlethiányt igyekeznek elkerülni idén télen a nagy amerikai élelmiszerbolt-láncok. Akkor ugyanis számos házhoz szállítással is foglalkozó élelmiszer-áruházaknál nehezen lehetett online kiszállítási időpontot találni. Gyakran a választék is szűkös volt. Bár a pandémia előtti időszakhoz képest még mindig erős a kereslet a házhoz szállítás iránt, a tavasszal tapasztalt szinthez képest csökkent - írja a CNN Business.

Ennek ellenére az Egyesült Államok egyre több részén lehet korlátozásokkal számolni, a CNN által megkérdezett boltokban pedig elkezdődött a toborzás, hogy bírják a rohamot. Extra készletekkel is készülnek, például takarítószerekből, konzervekből és az ünnepi menühöz szükséges termékekből. Az amerikai elemzők szerint azonban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden simán megy majd télen: a vécépapír és papírtörlő iránt újból nagy kereslet mutatkozhat a járvány által jobban érintett országrészeken.

Még többen vásárolhatnak online a télen

A többi vállalat is készül a télre. Az Amazon, a világ egyik legnagyobb webáruháza például új szolgáltatással jön: bejelentkezés után a vásárlók értesítést kaphatnak, amikor egy házhozszállítási időpont újra elérhetővé válik. A szolgáltatás akkor indul, ha megint összesűrűsödnek a rendelések. Az Amazon mellett a Target amerikai üzletlánc is készül a télre, a cég tulajdonában lévő Shipt szállítással foglalkozó vállalat 100 ezer embert vesz fel.

A New York-i székhelyű FreshDirect online áruház pedig ezer alkalmazottal erősít, többek között teherautó-sofőrökkel és hentesekkel. David McInerney, a cég vezetője szerint a tavaszi időszakban egyszerűen nem bírták a tempót, mert az emberek kétszer, háromszor annyit vásároltak egy-egy alkalommal mint általában szoktak. Sokan pedig családtagoknak, barátoknak is rendeltek a saját bevásárlásuk mellé. A téli szezonra azonban már felkészülve vágnak neki: több ünnepi ételhez szükséges hozzávalót, fűszereket előbb beszereztek, mint egyébként szoktak, és nagyobb mennyiségben tárolják ezket a raktárakban.

Bár az online élelmiszervásárlások az Egyesült Államokban a tavaszi csúcs óta lelassultak, az új koronavírusos esetek, az ünnepi időszak, az influenzaszezon és a zárt helyen való étkezést érintő korlátozások miatt egyre többen vásárolnak majd megint online. Chieh Huang, a Boxed, a nagyobb kiszerelésű árukra szakosodott cég vezetője szerint azonban nem feltétlenül kell egy márciushoz hasonló roham ahhoz, hogy akadozzon a rendszer és nem lepődne meg, ha a téli időszakban némileg késne a rendelések kiszállítása.

Más lesz az idei karácsony Amerikában

Az ünnepi tervek között egy kutatás szerint a kevesebb költés és a boltok ritkább látogatása is szerepel. Az Accenture tanácsadó cég felmérte több mint 1500 amerikai vásárló ünnepi terveit is: a legtöbb fogyasztó augusztusban azt mondta, hogy minimalizálnák a bolti vásárlásokat, hogy a létfontosságú munkát végzők egészségügyi kockázatát csökkenteni tudják - idézi a kutatást a CNBC online verziója.

Négyből  egy megkérdezett pedig kevesebbet költene idén az ünnepi időszakban, mint szokott, 22 százaléknak pedig a járvány hatással volt az anyagi biztonságára, így óvatosabban vásárolna. Átlagosan a megkérdezettek 540 dollárt, azaz több mint 170 ezer forintot terveznek az ünnepi kiadásokra elkölteni, ami 100 dollárral, azaz több mint 31 ezer forinttal kevesebb mint tavaly.

Mire számítanak a magyar vevők?

A magyar vásárlók legnagyobb része nem számít felvásárlási rohamra, pánikvásárlásokra - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által október közepén készített reprezentatív közvélemény-kutatásból. A felmérés szerint a magyarok 50 százaléka úgy látja, hogy az emberek tanultak a tavaszi káoszból és józanabbul vásárolnak ősszel és a karácsonyi előtti hetekben. A megkérdezettek harmada - 29 százaléka - ugyanakkor el tudja képzelni a pánikvásárlásokat, ha újból kijárási korlátozások lépnének életbe.