Valamennyi boltlánc igyekszik mielőbb reagálni a járvány miatt változó helyzetre világszerte és Magyarországon is, például azért, hogy ne alakuljon ki tömeg az adott boltban.

A Lidl és riválisa, az Aldi már régebben - a járványhelyzet előtt bevezetett - megoldásokkal is igyekszik elérni, hogy ne legyen sor a pénztáraknál. A saját márkás termékeken több helyen is van vonalkód, hogy a kasszás gyorsabban le tudja húzni azokat. Emellett a pénztárosoknál nézik a sebességet. Az Aldinál az számít jónak, aki óránként legalább 1000-1100 terméket  húz le, a Lidlnél pedig ugyanez az érték percenként 30 áru körül mozog (óránként 1800). Komoly retorziók viszont nincsenek, ha valaki nem teljesíti az elvárásokat.

Most a Lidl újabb lépésekkel veszi fel a harcot a koronavírus-járvánnyal szemben és ezzel is próbálja csökkenteni az esetleges tumultust: csevegőrobot (chatbot) segít kiválasztani a legkevésbé forgalmas időszakot a vásárlásra. A szolgáltatás egyelőre csak Írországban érhető el - írja a The Grocer brit kiskereskedelmi szaklap.

Színkódolt üzengetés

A vásárlási időpont ellenőrzéséhez meg kell nézni a www.lidl.ie/Quiet weboldalt, ezt követően elindul egy WhatsApp-beszélgetés az érdeklődővel. Itt egy üzenetben nagyon egyszerűen - a nap és az időpont pontos megjelölésével - le kell írni a vásárlás tervezett időpontját. A csevegőrobot pedig válaszol, hogy a tapasztalatok szerint a kiválasztott időpont mennyire forgalmas, mekkora sorra számíthat az érintett vevő.

A könnyebb értelmezhetőség kedvéért színkódokkal is ellátják az idősávokat: a piros a leginkább zsúfolt időszakot jelenti, a narancssárga az átlagosat, míg a zöld a legkevésbé forgalmasat. A reggeli idősáv megjelölésére adott válaszüzenetből kiderül az is, hogy a reggel 9 és 11 közötti időszak az idősebb és a leginkább veszélyeztetett vásárlóknak van fenntartva. A boltlánc szóvivője szerint a valós idejű adatokat és a vevők által indított tranzakciók számát használják arra, hogy meghatározzák a tömeg elkerülésére legalkalmasabb időpontot.

Az összeszedett árukért kell csak elmenni

A csevegőrobotos írországi megoldás mellett a Lidl Lengyelországban is újdonsággal állt elő: a boltlánc azokat vette "célba", akik nem akarnak sok időt az üzletekben eltölteni - írja a Business Insider Polska. Az interneten lehet megrendelni az árut és az előre elkészített csomagot a kiszemelt áruházban kell átvenni.

Az új megoldással az áruházlánc azokat a személyeket is vásárlásra akarja ösztönözni, akik kerülni szeretnék a boltokban lévő tömeget. Indulásként még tesztelik a módszert - csak korlátozott választékból lehet egyelőre választani. Wroclawban korábban már végeztek egy kísérletet, amelyben a vásárló átadhatta egy üzletben az ott dolgozóknak a bevásárlólistát, és összeállították neki a csomagot.

Ez a vásárlási szisztéma csak a Lidlnél új, több boltláncnál már régóta elérhető. Például a magyar Tescónál és Sparnál vagy éppen az Ikeánál is van olyan lehetőség, hogy a vásárló előre kiválasztja a termékeket és utána odamegy a csomagért.

Pékség otthonra

A járvány miatt egyébként számos óvintézkedést vezettek be a boltláncok: plexifallal védik a kasszásokat. A vásárlókat pedig mindenhol, így Magyarországon is arra kérik, hogy tartsák meg a megfelelő távolságot egymástól. Emellett a boltláncok a járványidőszakban rövidített nyitvatartási menetrendet vezettek be.

A magyar Lidl pár napja pedig a boltban frissen kapható pékáruit kezdte el forgalmazni más formában: fagyasztva lehet hazavinni azokat és otthon megsütni.