A Ferrari NV azt fontolgatja, hogy kifejleszt egy négyüléses, "praktikus" autót - kezdi cikkét a Bloomberg. A hírügynökség a vállalat ötéves tervére hivatkozik, amelynek egyes részleteit a jövő év elejére tervezett nyilvános bemutató előtt kiszivárogtatták a sajtónak. Sergio Marchionne, a Ferrari, illetve a Fiat-Chrysler páros vezetője 2021-ben visszavonulhat, így a terv megvalósítása egyben az ő hagyatéka is lehet.

Marchionne azóta igyekszik növelni a Ferrari termelését, amióta 2014-ben átvette a sportautógyártó vezetését. Az autógyártó korábban 7000 darabos évi gyártási plafont kényszerített saját magára, ám ezt már átlépték. Most a célkeresztbe kerülhet a jelenleg érvényben lévő 10 ezer darabos korlát.

Szép számok jöhetnek

Várakozások szerint a Ferrari arról számol be a hét közepén esedékes gyorsjelentésében, hogy 14 százalékkal legkevesebb egymilliárd euróra növelte EBITDA eredményét. Az új stratégia várhatóan azt tűzi ki majd célul a vállalat elé, hogy öt év alatt megduplázza a pénzügyi eredményt - mondták a Bloombergnek az ügyhöz közel álló informátorok.

A piaci befektetők a szép számokra várva szépen vásárolgatták a Ferrari-részvényeket a milánói tőzsdén, ami két százalék körüli pluszt hozott a cégnek. Ezzel a tőzsde 16,8 milliárd euróra értékelte a vállalatot, ami nagyjából a magyar GDP 15 százaléka.

A nagy terv

Marchionne korábban kizárta, hogy a Ferrari hobbi-terepjáró gyártásába kezdjen - amivel egyebek mellett a Porsche nyomába lépett volna -, ezért a nagy újítás a négyüléses típus lehet, amely több helyet kínál a cég GTC4Lusso modelljénél. A vállalaton belül "a Ferrari praktikus járműveként" emlegetik az új típust, amellyel az ázsiai piacokat céloznák meg.

A fejlesztésről még nem született meg a végső döntés. Ha lesz ilyen Ferrari, akkor az első példányai 2021-ben gördülhetnek le a futószalagokról. Ha a vevők is jól fogadják az újdonságot, akkor csak ez megdobhatja 2000 darabbal az éves termelést. A cég jelenlegi terve, hogy 2019-re 9000-re növeli a 2016-os 8014-es gyártást. Az UBS bank szakértői szerint a fejlesztések eredményeként 15 ezer autóra mehet fel a cég éves termelése.

Kockázatok

Lehet, hogy emiatt el kell indítani Maranellóban a második futószalagot, ám ez a kisebb probléma. A nagyobb az, hogy a tízezres darabszám átlépése miatt a vállalat kikerül az úgynevezett kis autógyártók közül, amelyekre az USA-ban és Európában puhább üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási szabályok vonatkoznak, mint a nagy cégekre.

Részben ezekre válaszul az olasz autógyártó hibrid meghajtású autókat is fejleszt, amelyek 2019-től száguldozhatnak az utakon. Az ezekben lévő villanymotor javíthat az emissziós mutatókon és hozzájárulhat az autók teljesítményének javulásához is.

További lehetőség, hogy a cég szén-dioxid-kibocsátási kvótákat vesz járművei viszonylag magas légszennyezésének kompenzálására, amelyek árát beépítheti autói árába. Végül is vásárolói elég fanatikusak ahhoz, hogy bevállalják ezt a pluszköltséget.

A változások olyan kiterjedtek és költségesek, hogy az informátorok szerint az autógyártó vezetői az elmúlt hetekben befektetőkkel tárgyaltak arról, milyennek látják pénzügyi oldalról a terveket.