A Volkswagen trükkösszoftver-botránya elérte Ázsiát - jelentette a BBC. A dél-koreai kormány vizsgálatot indít, hogy kiderítse, telepítettek-e olyan programot az autógyártó dízelmotoros autóiba, amely átveri a károsanyag-kibocsátási teszteket. A hatóságok ötezer 2014-ben és 2015-ben gyártott VW Jettát és Golfot, illetve Audi A3-ast ellenőriznek. Ha hibát találnak, akkor minden német dízelautót berendelnek a vizsgálóközpontokba.

Frissítés: délben a Volkswagen - további árfolyamzuhanást előidézve - közölte, hogy mekkora céltartalékot képez a várható kiadásokra. Részletek itt.

A német autógyártó részvényei kedden ötszázalékos mínuszban nyitottak, miután hétfőn elvesztették értékük közel ötödét, 14 milliárd eurót (4 345 ezer milliárd forint, nagyjából tíz 4-es metró, vagy egy Paks 2. atomerőmű ára) radírozva le a VW piaci kapitalizációjából, miután az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) kiderítette a csalást. A céget kötelezték, hogy rendelje vissza a szervizekbe félmillió autóját.

Kapitális költségek

A VW felfüggesztette az új dízelmotoros autók értékesítését az USA-ban - ezek adják ezen a piacon eladásai negyedét. A visszahívás költségein túl a cégnek brutális büntetésekkel is számolnia kell. Az EPA közlése szerint minden egyes autó után, amely nem felel meg a szövetségei levegőtisztasági szabályoknak 37,5 ezer dollárt kell fizetnie, ami a 2008 óta eladott 482 ezer potenciálisan érintett autó esetén összesen 18 milliárd dollár (16,1 milliárd euró).

Ez jókora összeg még akkor is, ha a Volkswagen piaci értétéke 66 milliárd euró. Emellett a Hagens Berman amerikai ügyvédi iroda kártérítési peres eljárást indít a kérdéses VW-ket vásárló ügyfelek nevében. A botrány további következményeként a Volkswagen vezetői ellen büntetőeljárás is indulhat.

Mehet a vezér

A botrány mindössze öt hónappal követi a Volkswagen volt elnöke, Ferdinand Piech személyes támadását Martin Winternkorn, a VW vezérigazgatója ellen. A tekintélyes vezető azt kifogásolta, hogy a vállalat a világ legnagyobb autógyártójának járó - valójában értelmetlen - cím megszerzésével van elfoglalva, miközben versenytársai gőzerővel dolgoznak a jövő technológiáin. A VW igazgatósága pénteken ülésezik. Várakozások szerint Winterkornt menesztik.

Mint a Toyota-botrány

A katasztrófa messze nagyobb, mint amire álmunkban gondoltunk volna - összegzi a helyzetet Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem autóipari kutatóközpontjában vezetője. Az ügy hasonló a Toyota 2009-2011-es visszahívási botrányához, amikor a japán cég kilencmillió autót volt kénytelen visszahívni különböző technikai hibák miatt - emlékeztet Christian Stadler, a Warwick Business School professzora.

A Toyota elvesztette addig felépített imázsát, miszerint tökéletes minőségű autókat gyárt, és persze az ügybe belebukott akkori vezérigazgatója. A Volkswagen esetén az a kínos, hogy szándékos csalásról, nem tervezési hibáról van szó, ugyanakkor az ügy - egyelőre - kevesebb autót érint és nem merült fel vele kapcsolatban, hogy a probléma halálos balesetet okozott volna.

Nagy a botrány, de hiba lenne eltúlozni az dolog hosszú távú hatását - mondja Stadler. Természetesen mély karcolást ejt a VW imázsán - hiszen a cég azzal reklámozta dízelautóit, hogy kevesebb kárt okoznak a környezetnek, mint benzinmotoros társaik -, ám nem lesz olyan katasztrofális, mint amilyet most gondolunk.

Buknak, mint a bankok

Egyetlen kérdés van, amelyet az elmúlt napokban újra és újra hallok: ez a botrány olyan, mint a bankok esetén a Libor-csalás ügye volt? - mondja Rachard Westcott, a BBC közlekedési szakírója. A Libor-ügyben érintett banki tisztviselők egymással egyeztetve határozták meg a bankközi kamatlábat, felülírva a piaci szabályozást, annak érdekében, hogy saját intézményeiket az ügyfelek kárára kedvezőbb helyzetbe hozzák.

Még korai lenne erről véleményt formálni - véli Westcott -, de az autóipar lépéskényszerbe került. A gyártóknak bizonyítaniuk kell, hogy nem manipulálják károsanyag-kibocsátási mutatóikat. A német kormány vizsgálatot indít annak kiderítésére, hogy más cégek is csaltak-e, az amerikai hatóságok pedig kiterjesztik ellenőrzésüket a többi autógyártóra is. A párizsi vezetés egész Európára kiterjedő vizsgálatot követel.

Pénzeső és gigablamázs

Ha ezek pozitív eredménnyel járnak, annak brutális hatása lehet - márpedig szakértők szerint a cégek által megadott adatok - amelyeket bizonyos kiskapuk kihasználásával számolnak ki - szépíthetik a valóságot. Az eltérés átlag 25 százalék lehet.

Ha borul a bili, akkor a büntetések dollár tízmilliárdokban mérhetőek lesznek és az ágazat teljesen elveszti a hitelességét. Emellett perek indulnak majd azzal a nehezen ellenőrizhető állítással, hogy egyesek a jelzettnél nagyobb károsanyag-kibocsátás miatt betegedtek meg vagy veszették el az életüket.

Az USA-ban az utóbbi nem okozhat nagy fejfájást a cégeknek, mert az amerikaiak nem szeretik a dízeleket. Az eladott autóknak csak három százalékában van ilyen motor. Európában viszont az új autók fele dízel meghajtású.