Egy évig hazudtak, egy hónapig hallgattak

Egy éven át csatáztak egymással az amerikai kormány szakértői és a Volkswagen mérnökei a céget leleplező tesztek elkészülte után, míg végül augusztus végén a német vállalat elismerte a csalást. Senki sem érti, hogyan gondolhatták, hogy ezt megúszhatják.
Napi.hu, 2015. szeptember 27. vasárnap, 18:11
Fotó: Napi.hu

Egy hűvös kaliforniai reggelen, augusztus 21-én egy konferencia szünetében ismerték el a Volkswagen jelen lévő képviselői nem hivatalosan, hogy cégük meghamisította dízelmotorjaik egy részének károsanyag-kibocsátási tesztjét. Az esetről az USA környezetvédelmi hatóságának (EPA) két szakértője számolt be a CNBC háttéranyaga szerint.

A vallomás igencsak meglepte őket, ugyanis ezt megelőzően már egy éve vitatkoztak a VW mérnökeivel arról, hogy valóban magasabb-e egyes autóik emissziója a normál teszteken mértnél. Azt nem árulták el, hogy kikkel beszéltek - az illetőknek minden bizonnyal az állásukba kerülne, ha feketén-fehéren kiderülne, hogy tudtak a dologról.

Hivatalos beismerés

A német autógyártó hivatalos formában, ám még mindig a színfalak mögött szeptember 3-án ismerte el a csalást - a nyilvános botrány további két hét múlva robbant ki - egy telefonos konferenciabeszélgetésen. Ezen az EPA, illetve Kalifornia állam tisztviselői és a Volkswagen vezetői vettek részt. A vétkes részletes írásos leírást adott arról, hogyan működik a trükkös szoftver, amely a tesztek idején produkálja az elvárt károsanyag-kibocsátást, máskor azonban szabadjára engedi a motorokat.

Mossák kezeiket
A Volkswagen formális beismeréséből természetesen nem derül ki, hogy a cég vezetői és beosztottai közül ki tudott a dologról és ki nem, azaz ki a felelős. Semmit sem tudtam a szoftverek módosításáról - állítja például Norbert Krause, aki 2009-ig vezette a német autógyártó amerikai érdekeltségének környezetvédelmi részlegét, majd hazatért és 2011-ben nyugdíjba vonult. A motorok rendben voltak, amikor megszereztük az autók értékesítési engedélyét, és ezt megelőzően elvégeztük a tartósságukat vizsgáló teszteket.

Ezt megelőzően az EPA azzal fenyegette meg a céget, hogy visszavonatja a 2016-os VW és Audi dízelautók értékesítési jogát. Ezt szintén írásba adták, és elküldték a Volkswagen jogi képviselőjének. Így ért véget az a 15 hónapig tartó vita, amelyben az autógyártó mérnökei végig ahhoz ragaszkodtak, hogy a tesztek torzítanak, nem a motorok.

Dicső múlt

A Volkswagen erőteljes reklámkampánnyal igyekezett elültetni az amerikai autósok agyába azt a gondolatot, hogy léteznek "tiszta dízelmotorok". A 2008 indult offenzíva úgy mutatta be a Jetta TDI modellt, hogy miközben megy mint a golyó, 40 mérföldenként csak egy gallon üzemanyagot fogyaszt (nagyjából 6 liter/100 kilométer) autópályán. A modell a 2008-as Los Angeles-i autókiállításon megkapta az év zöldautójának járó címet.

A George W. Bush elnöksége alatt, 2005-ben elfogadott környezetvédelmi törvény adókedvezménnyel jutalmazta a dízel hajtású személyautók vásárlóit. A Jetta első vevői 1300 dolláros jövedelemadó-visszatérítést vehettek igénybe. Nem csoda, hogy a 2009-es Jetta-széria autóit mind egy szálig eladták a kereskedők.

Úgy látszott, hogy a VW megnyerte az ezredfordulón indított nagy hadjáratát a dízel-személyautók elfogadtatásáért az USA-ban. Az amerikaik alapesetben koszosnak, büdösnek, mocskosnak tartják a dízelmotorokat.

Jött egy telefon

Néhány évvel később valakiknek Brüsszelben feltűntek a VW kiváló amerikai dízeltesztjei. Ezt megelőzően egy az Európai Bizottság megbízásából készült vizsgálat kiderítette, hogy a cégek kihasználják a tesztek manipulálásának legális lehetőségeit - a tesztek alatt nem kapcsolják be a légkondid, keményre fújják a gumikat, szügyig feltöltik az akkumulátorokat -, illetve hogy eltérés van a dízelmotorok teszteredményei és valós károsanyag-kibocsátása között.

Ezt látva nem értették, hogyan futhatnak kisebb emisszióval ugyanazok a dízelek az USA-ban, ahol az európainál keményebbek a tesztek. Felhívták amerikai kollégáikat, akik 2013 februárjában megbízták az ICCT környezetvédelmi civil szerveztet egy ellenőrzés elvégzésével. Az ICCT a Nyugat-virginiai Egyetem kutatócsoportjára bízta a munkát, miután rendelkezik olyan technikával, amellyel valós körülmények között is tesztelhető az autók károsanyag-kibocsátása.

Autózgattak körbe-körbe

A kutatók egy VW Jettával, egy Passattal és egy BMW X5-ös hobbi-terepjáróval autózgattak városon belül és kívül. Jelentésükkel 2013 májusára készültek el. Az előbbi kettő 15-35 százalékkal teljesített rosszabbul korábbi tesztjeinél, a BMW rendben volt. Az egyetem szakértői további elemzéseket végeztek - mivel nem hittek a szemüknek -, végül 2014. március végére tették le az asztalra végső jelentésüket.

A hivatalok malmai az USA-ban sem őrölnek túl gyorsan: ezt követően csak tavaly nyáron vették fel a kapcsolatot a Volkswagennel. A cég mérnökei köröm szakadtáig ragaszkodtak ahhoz, hogy a tesztelés módszertanában vagy körülményeiben van a hiba. Minden kérdésre volt egy válaszuk, mindenfélével előálltak. Végül december elején azt mondták, hogy a problémát különböző technikai gondok és váratlan használati körülmények okozzák. Visszarendeltek egy rakás autót a motor-ellenőrzési szoftver módosítására.

Nem eresztették a "prédát"

A kaliforniai levegőtisztasági hatóság (CARB) szakemberei azonban ekkor már nem bíztak VW-s kollégáikban. Tovább folytatták a teszteket, ami bebizonyította, hogy a javított változatok sem jobbak az elődeiknél. Az áttörést az hozta meg, amikor átnézték az autók saját komputereinek rögzített adatait.

Nagyon furcsa dolgokat találtunk - emlékszik Stanley Young, a CARB szóvivője. Például a motorok tisztábban jártak hidegen, mint akkor, amikor már bemelegedtek. Ez homlok egyenest ellenmond a normális helyzetnek, nevezetesen, hogy az üzemi hőmérsékleten kellene a legjobban, a legtisztábban működniük. Ebből arra következtettek, hogy itt valami történik a háttérben. (A trükkös szoftver érzékelte, hogy hideg a motor, ami a normál tesztkörülményekre jellemező, miután azokat nem többórás vezetés után végzik.)

Hogy képzelték ezt?

Végül a CARB az ehhez hasonló gyanús körülmények sokaságát találta, egyes szakértők magánbeszélgetéseken eljutottak a később helyesnek bizonyult következtetésre, miszerint a VW csal. A hivatal július 8-án a Volkswagen mérnökei elé tárta eredményeit, ám a válasz tagadás volt.

Augusztus elején Oliver Schmidt, a VW amerikai érdekeltségének akkori környezetvédelmi főnöke - aki ma már állást keres - egy konferencián kijelentette, hogy technikai problémáról van szó. Két héttel később jött a beismerés.

Ez elképesztő - kommentálja a történetet Alan Lloyd, aki 1999 és 2004 között vezette a levegőtisztasági hivatalt és segített a dízelek elfogadtatásában Kaliforniában. Miért hiszi valaki azt, hogy ilyen átlátszó módon csalhat és nem fog lebukni?

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

mirko, 2015.09.27 20:37

A VW csalt nagyon csúnya dolog ez.
De: A VW nagyon jó autó, kiválóan épített jól vezethető, szerethető.
Még nem láttam füstöt okádó VW személykocsit ebből a sorozatból, viszont láttam más márkákat és nem értem hogyan is lehetnek forgalomban.
Nekem benzines autóm volt mindig, egyszerűen azért mert évekbe telt volna míg behozza, ha egyáltalán behozza a magasabb vételi árat és a drágább karbantartást!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.09.27 20:15

@Rodent: Nagy a valószínűsége, hogy így történhetett.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Helianthus, 2015.09.27 19:55

@Rodent:

,,Ez amugy vilagmeretu botrany, biztos lehetsz benne, hogy mar a vilag tobb pontjan elkezdtek atfogoan tesztelni az osszes jelenleg arult dizelmotoros autot. Amelyikrol kiderul, hogy hasonlo csalassal teljesiti az eloirasokat, azokrol hamarosan olvashatunk."

Erre számítottam és számítok.
Nem egészen komolyan, csak úgy ,,salátának".

https://peakshop.hu/man/nitrat-vegyuletek-legujabb-sport-taplalek-kiegeszitokben-miert/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2015.09.27 18:57

@Helianthus: "Fizikai képtelenség, hogy éppen az amerikaiak ne csaltak volna. "

Miert is? A retkes VW eveken at hazudott, de ettol meg a tobbiek lehetnek tisztessegesek. Peldaul az egyetem altal tesztelt BMW -vel minden rendben volt.

Nem lehet, hogy egyszeruen a VW a konnyebbik utat valasztotta? Koltseges fejlesztesek helyett egy egyszeru trukkel megoldottak a dolgot.

Ez amugy vilagmeretu botrany, biztos lehetsz benne, hogy mar a vilag tobb pontjan elkezdtek atfogoan tesztelni az osszes jelenleg arult dizelmotoros autot. Amelyikrol kiderul, hogy hasonlo csalassal teljesiti az eloirasokat, azokrol hamarosan olvashatunk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Helianthus, 2015.09.27 18:55

@isabella:

isabella, 2015. szeptember 27., vasárnap 18:28

Ez jó volt!

Ehhez kellene a kapitalizmus, de nem olyan, ami az állam fejére nő.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html