Egyre több a selejt: rekordon az autó-visszahívások

Az élelmiszeriparban és az autóiparban a termékek visszahívása ötéves csúcsot ért el. Utóbbi szektorban egyre nagyobb problémát jelent, hogy több gyártó is azonos alkatrészeket használ - írja a Financial Times a Clyde & Co. ügyvédi iroda elemzése alapján.
Szabó Dániel, 2018. február 11. vasárnap, 19:39
Fotó: Pexels

Komoly gond lehet a legnagyobb piaci cégek minőségbiztosítási gyakorlatával, vagy a hatósági ellenőrzések lettek szigorúbbak. Legalábbis erre lehet következtetni abból az adatból, hogy az elmúlt időszakban drasztikusan megugrott a termékvisszahívások száma az autó- és az élelmiszeriparban.

A Clyde & Co. adatai szerint 2013 azonos időszakához képest a hibák miatt visszarendelések aránya 58 százalékkal emelkedett az ételek esetében, míg 150 százalékkal a járműveknél. Jason McNerlin, a társaság jogi igazgatója szerint ez javarészt annak közölhető, hogy az állami szervek és kormányok jóval nagyobb figyelmet fordítanak a minőségre és a problémás termékekre. A növekedést másrészről azzal magyarázza, hogy egyre kifinomultabbak a mérési módszerek. Előbbire jó példa, hogy az Egyesült Királyságban januárban megalapították a Termékbiztonsági és -szabványügyi Hivatalt, amelynek a feladata a kockázatos forgalomba kerülő áruk ellenőrzése.

Az autóiparban egy másik tényező is komolyan befolyásolta azt, hogy nőtt a visszahívások száma. A Financial Times idézi McNerlin magyarázatát, aki szerint a járműgyártók egyre inkább közös beszállítókkal dolgoznak együtt, ami azt eredményezi, hogy egy termék - például egy légzsák - hibája több eltérő típusú autót is érint.

A szakértő emellett úgy látja, hogy közrejátszik az is, hogy az autók beépített rendszerei, de egyes alkatrészei is egyre bonyolultabb konstrukciók. Emiatt könnyen előfordulhat, hogy csak a tömeges értékesítések és huzamosabb idejű használat után jelentkeznek a problémák.

A gyakori termékvisszahívásokra példaként említi McNerlin és a jelentés, hogy egyedül az Egyesült Államokban 37 millió járművet rendeltek vissza a gyártők, köztük a General Motors, a Ford és a Toyota. Ezek esetében a japán Takata által előállított légzsákok okozták a problémát (az esetről korábban a Napi.hu is részletesen beszámolt). Vagyis megállhat az első számú magyarázat a közös beszállítók kapcsán.

A visszahívások a portál szerint elég költségesek: a német Allianz alapján arra hivatkoznak, hogy az igényelt kárérték az autóiparban átlagosan 12,4 millió euró (3844 millió forint), míg az élelmiszerek esetében 7,9 millió euró (2450 millió forint).

Komoly probléma és veszélyforrás, hogy bár nő a visszahívások száma, a fogyasztók nem foglalkoznak a gyártók utólagos kérésével és nem viszik vissza a termékeket. A Clyde & Co. az amerikai adatok alapján arra jutott, hogy nagyjából 50 százalék vette figyelembe az autóipari gyártók hibajelzését. A kutatás szerint abban, hogy fittyet hánynak az esetleges veszélyekre döntő szerepe van annak, hogy a fogyasztók kényelmi szempontok alapján döntenek.

A fotó forrása: Pexels.com.

HOZZÁSZÓLÁSOK