Már idén a Facebook érheti a világon a legnagyobb bevételt az online display hirdetések megjelentetéséből, megelőzve a Google-t és a Yahoo-t - írja a Financial Times (FT) a londoni Enders Analysis piackutató cég jelentését idézve.

A videókat, bannereket és más szöveges hirdetéseket tartalmazó reklámok megjelentéséből tavaly 1,8 milliárd dollárt szerzett a cég, ami 2011-ben 3,5 milliárdra emelkedhet, ami 95 százalékos ugrásnak, vagyis gyakorlatilag duplázásnak felel meg.

Eközben a Google - amelynek display hirdetési ágazatába tartozik a YouTube a világ legnagyobb videomegosztó site-ja, a DoubleClick bannerhálózat és az AdScene szöveges hirdetési lehetőség - kétmilliárdról 2,6 milliárd dollárra növeli ebből az üzletágából származó bevételeit. 2012-ben tovább nőhet a közösségi site előnye.

Az 500 millió felhasználót számláló Facebook megváltoztatja a hirdetési piac növekedési ütemét, hasonlóan ahhoz, hogy a Google tette 2002-ben - véli egy az FT-nek nyilatkozó elemző. Az óriási közönség új cégeket vonz az internetes reklámok piacára. A Google őrzi ugyan vezető helyét a keresési találatokhoz rendelt reklámok területén - és előnye még mindig óriási -, de már vannak apró jelei annak, hogy a Facebook innen is elcsábít hirdetőket - állapítja meg Ian Maude, az Enders elemzője.

A közösségi site óriási felhasználói bázisára hivatkozva igyekszik ugyan magát a televízióhoz hasonlítani, azaz olyan médiának értékelni, amely a tévéhez hasonló befolyással bírhat az emberekre, ám egy hirdetésre, illetve egy felhasználóra vetített hozama még alacsonyabb versenytársai hasonló mutatójánál. Utóbbi terén a Google nyolcszoros fölénybe van - állítja Maude. A site hirdetői ugyan egyelőre kisebb tőkeerejű cégek, azaz nem a világ legnagyobb márkái közül kerülnek ki, ám pénzüket a média más területeiről átcsoportosítják a Facebookhoz.

A közösségi portál "megtámadta" a Google-t más területeken is: egyre fontosabb szerepet játszik például a más weboldalakra ellátogató felhasználók kiindulópontjaként. A legnagyobb kiskereskedelmi site-ok elérésében csökken a Google mint kiindulópont szerepe és nő a Facebooké. A közösségi média, azon belül kiemelkedően a Facebook szerepe egyre nagyobb a hírek, köztük a jó vásárlási lehetőségről szóló információk terjesztésében - állítja a Pew Research Center piackutató cég. Az öt legnagyobb amerikai internetes portál forgalmának pörgetésében a második-harmadik legfontosabb szereplő a Facebook.