A városi taxisszolgáltatás reggel hat órakor állt le, a vasútállomások, buszpályaudvarok és a repülőtér taxiállomásairól eltűntek az autók. A helyi taxisok közül délben több mint ezren gyűltek össze a belvárosban, hogy sípolva, dudálva, petárdákat durrogtatva hívják fel a figyelmet tiltakozó akciójukra. A megmozduláshoz más városokban dolgozó taxisok is csatlakoztak.

Az Unauto nevű szakszervezet, amely az Uber, illetve a hasonló módon működő Cabify nevű alternatív, közösségi személyszállítási szolgáltatók dolgozóinak érdekeit védi, délután bejelentette: a feldühödött taxisok autóik közül többet is megtámadtak és megrongáltak, ezért az érintett cégek átmenetileg felfüggesztik a fuvarozást. A spanyol sajtóban több amatőr, mobiltelefonos felvétel is megjelent az agresszív cselekményekről.

A La Vanguardia című országos katalán napilap internetes oldalán közzétett videón az látszik, hogy a támadók letörik egy, a Cabify flottájához tartozó autó visszapillantó tükreit, rugdossák és spray-jel lefújják a karosszériát, a hátsó ülésről kiszálló utasra pedig rácsapják az ajtót. A felvétel elején hallatszik, amit a sofőr azt kiabálja, hogy gyerek is van az autóban.

Spanyolországban az alternatív, közösségi személyszállítási szolgáltatók működését úgynevezett VTC-engedélyhez köti a törvény. A jogszabály ráadásul ennek számát maximálja is: 30 taxisonként 1 VTC-engedélyt lehet kiadni.
Barcelonában azonban a helyi szabályozás ennél szigorúbb, és előírja a VTC-engedély mellett egy helyi működési engedély beszerzését is.

A június végén elfogadott barcelonai rendelet miatt a piaci versenyért felelős spanyol állami szervezet (CNMC) bírósághoz fordult, mivel úgy vélte, hogy az akadályozza a piaci verseny szabadságát. A bíróság pedig úgy döntött: az ítélethozatalig felfüggesztheti a rendelet végrehajtását.

A CNMC madridi székházánál is tüntető taxisok csoportja gyűlt össze a nap folyamán.

Az Uber négy év szünet után március közepén kezdte újra működését Barcelonában 120 autóval. 2014 végén bíróság tiltotta be a társaság korábbi tevékenységét az egész dél-európai országban, mivel akkor amatőr sofőrök fuvarozták az utasokat. A hasonló elveken működő Cabify már évek óta jelen van a városban és környékén.

Az Uber és a Cabify elleni tüntetések az egész tavalyi évben gyakoriak voltak több spanyol városban is.

A szakszervezetek szerint ugyanis országos szinten a törvényi előírást jóval meghaladja a kiadott VTC-engedélyek száma, és ez azért is érinti hátrányosan a taxisokat, mert nem egyenlő feltételek mellett dolgoznak. Uber és Cabify viszont azt hangsúlyozza megszólalásaiban, hogy az utasoknak joguk van ahhoz, hogy választhassanak a különböző közlekedési formák közül.

A kép forrása: MTI/EPA/Quique Garcia.