Kijózanító jelentés készült az elektromos autókról

Az elektromos járművekre átállás csak jelentéktelen mértékben járulhat hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének tanulmánya szerint.
Domokos Erika, 2019. április 18. csütörtök, 17:20
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Az ifo intézet (ifo Institut - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e. V.) tanulmánya szerint az elektromos járművek forgalomba állítása nem járul hozzá számottevő mértékben a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Ehelyett a közlekedésben sokkal inkább a földgáz, hidrogén és bio-metán üzemű belsőégésű motorok elterjesztésére kellene helyezni a hangsúlyt - írta az MTI.

Németországban az áramtermelési energia-mixet és az akkumulátorgyártás áramigényét is figyelembe véve az akkumulátor-üzemű teljesen elektromos járművek összesített járulékos szén-dioxid kibocsátása még a legjobb esetben is kissé meghaladja a dízelmotorokét, sőt átlagban magasabb annál.

Az ifo gazdaságkutató intézet jelentése a kölni egyetem és a müncheni egyetem már kereskedelmi forgalomban lévő elektromos és modern dízelautókkal végzett konkrét kísérleteire és számításaira alapuló tanulmányát idézi. A tanulmány az akkumulátorgyártás áramigénye mellett figyelembe vette az alternatív energiahordozókra épülő áramtermelés szerepét is az elektromos járművek összesített szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt hatásában.

A számítások kimutatták, hogy a földgázüzemű autók már a ma rendelkezésre álló technológiával is mintegy harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízeles járművek.

Hosszabb távon mindemellett a hidrogén üzemű járművek kínálhatnak további előnyöket azáltal, hogy a hidrogén alkalmas a szél- és naperőművek által csúcsidőben termelt áram "tárolására" és későbbi felhasználására. Márpedig a csúcsidőben termelt áram tárolására egyre inkább szükség lesz azzal párhuzamosan, ahogy a technológia részaránya növekszik az energiamixben.

A tanulmány élesen bírálja azt az uniós jogalkotási gyakorlatot, amely "zéró" szén-dioxid-kibocsátással veszi figyelembe az elektromos autókat az elterjesztésüket ösztönző intézkedésekben. Ez az eljárás azt a benyomást kelti, mintha az elektromos autók nem termelnének szén-dioxidot, holott erről szó sincs - hívják fel a figyelmet. Valójában az elektromos autók gyártása és az akkumulátorok gyártása egyaránt meglehetősen energiaigényes folyamat. A forgalomban lévő elektromos autókat pedig a rendelkezésre álló energiamix alapján termelt árammal töltik fel.

A szén-dioxid-kibocsátás tényleges és hatékony csökkentéséhez a hagyományos belsőégésű motorokkal először földgázüzemre, majd később a valóban "zéró" szén-dioxid-mérleggel rendelkező biometánra kellene átállni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

V0LE, 2019.04.21 00:51

Pfuu, mennyi okos szakerto van itt mar megint. Kar, hogy messzirol sut a kommentekbol, hogy eletetekben nem lattatok modern elektromos autot. Tovabbi jo szakertest :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csaba7272, 2019.04.19 13:57

@Panzerkraftwagen_Drei:

"...Ezért nem lesz soha olcsó elektromos népautó, az megmarad a gazdagok játékszerének..."

Ne viccelj, a gazdagok nem vesznek gyerekjátékot, szappantartó méretű Nissan LEAF-ot, amikor ott a nagy dög Audi, BMW, Merci! Nem kell nekik a szarakodás az órákig tartó töltéssel. Meg is értem őket, igazuk van! :)))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csaba7272, 2019.04.19 13:53

@Panzerkraftwagen_Drei:

"...Dotálják, úgy kerül ennyibe..."

Igen, ez a vicc az egészben. Vagy teljesen más típusú aksit kell kifejleszteni, ami relatív olcsón előállítható, vagy hagyni a francba! Ott van a BMW által kifejlesztett hidrogén üzemű autó. Még az sem tökéletes, de talán jobban megérné fejleszteni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.04.19 13:16

@matura: pontosan, ezt a poént már én is készültem elsütni, hogy az oroszok rég föltalálták a gazdaságos elektromos járművet, úgy hívják hogy trolibusz.

Ha ha ha

A lítium egyébként nem számít ritkafémnek (kémiailag), tudtommal még a jóval ritkább nikkel és kobalt sem, viszont az elektromos motorhoz (konkrétan annak állandó mágneséhez) kellenek valódi ritka(föld)fémek, mint a nióbium, gallium, terbium, neodímium, diszprózium és prazeodímium - na, ezek aranyárban vannak, sőt némelyikük jóval drágább az aranynál. Ezért nem lesz soha olcsó elektromos népautó, az megmarad a gazdagok játékszerének (amíg ki nem megy ismét a divatból, mint 100 évvel ezelőtt).

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2019.04.19 13:04

@csaba7272: " ha el akarják terjeszteni az e-autót, azt dotálni kellene. Féláron adni, hogy rákapjanak, megszokják az emberek. Ehelyett 10 milla egy Nissan LEAF."

Dotálják, úgy kerül ennyibe...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html