Már a föld alól is eltüntetnék a dízeljárműveket

A klímaváltozás szempontjából szinte jelentéktelen, hogy mennyi Tesla fogy a világban. Viszont több nagy bányászati cég alapos megfontolásból úgy döntött, leszámol a dízeles járműivel. Nemcsak a felszínen, de a felszín alatt sem mehetnek többet füstöt okádó haszongépek, ami véletlenül nagyon sokat számít a világnak.
Szabó Dániel, 2019. november 2. szombat, 19:04
Fotó: Getty Images

Kevés annyira környezetkárosító tevékenység van a világban, mint a bányászat, amihez még annyira szélsőséges események sem kellenek, mint a 2000-es tiszai ciánkatasztrófa: maguk az eszközök, haszongépek termelnek rengeteg károsanyagot. Ennek nagy része, ha nem is éri el a felszínt, akkor a vájárok életét rövidíti meg akár több tíz évvel is. A szennyező tevékenységeknek azonban kemény dollármilliókban mérhető ára is van, a különböző károsanyagkibocsátási kvóták és környezetvédelmi adók formájában.

A világban egyre többet költenek az autógyártók arra, hogy elektromos járműveket fejlesszenek ki, érezve a nyugati és a fejlett világban az egyre nagyobb keresletet a kis terhelést jelentő autók, buszok vagy éppen teherautók iránt.  Az akkumulátorok azonban ritka nyersanyagokból készülnek - például kobalt, vagy nikkel -, amelyet rossz esetben rabszolgamunkával termeltetnek ki a fejlődő világban, vagy jobb esetben hatalmas fogyasztású dízel járművek hozzák őket felszínre. Vagyis a bányászati cégek hiába nyernek egyre többet a növekvő keresleten és az emelkedő nyersanyagárakon, lassan ugyanennyit fizethetnek környezetvédelmi adókra.

Nem véletlen, hogy a világ legnagyobb bányászati cégei Kanadában és Ausztráliában egyre inkább keresik a lehetőségeket arra, hogy minél több helyen váltsák ki szennyező dízeljárműveiket. A felszíni szállítmányozásban erre már vannak lehetőségeik például elektronos vonatok használatával, de a föld alatt még mindig hatalmas dízeles fúrópajzsokat vagy anyagmozgatókat kell használniuk.

Már tesztelik őket

Körülbelül 35 elektromos jármű működik a Newmont Goldcorp Corp. Borden ontariói bányájában. Az új üzem októberben nyílt meg, ahol árammal működő ércfúrókat és szállítójárműveket használnak a telephely körül. Egy elektromos gyártmányú földhányógép jövő év elején érkezik - mondta egy szóvivő a WSJ-nek - és a dízelszállító teherautókat ahogy lehetőségük van, fokozatosan kivezetik.

"A Szent Grál egy elektromos vontatójármű lenne" - mondta Kirsten Rose, aki a BHP Group-nál felel az alacsony károsanyagú kibocsátású technológiai megoldások bevezetéséért. A BHP a világ legnagyobb piaci értékű bányászati ​​társasága, így számukra különösen fontos lenne, hogy a dízel meghajtással minél több helyen leszámolhassanak.

A BHP az elmúlt évben kipróbált egy könnyű elektromos járművet az Olympic Dam kitermelési helyen, Ausztrália legnagyobb földalatti bányájában, és ebben a hónapban újabb járművet tesztel majd. A társaság egyelőre azt méri fel, hogy a kisebb teljesítményű e-járművekből mennyi kell a gázolajas eszközök pótlására. Ezt újabb és újabb bányákban mérik majd fel.

A cél, hogy egy nap az összes dízelüzemű gépet eltávolíthassuk az aknákból - mondta Rose a lapnak.

A kisebb riválisok szintén fokozzák a zöld fejlesztéseket . Közülük a Nouveau Monde Graphite Inc. tervez egy teljesen elektromos felszíni grafitbányát Quebecben.

A technológia gyorsan fejlődik, de ez újabb kihívást jelenthet: "Olyan a helyzet, mint a laptopoknál" - mondta Drew O'Sullivan, aki a BHP-nál vezeti a teszteket: "Mire leszállítják, már el is avult".

Egyelőre drága, de a dízel még többe kerülhet

A vételár további akadályt jelent. A bányákban használt elektromos járművek 40 vagy akár 300 százalékkal is drágábbak, mint a dízelüzemű eszközök. Viszont amit elveszítenek a réven, azt visszaszerezhetik a vámon: a működtetési költségek jóval olcsóbbak az e-munkagépeknél. A Borden cég számítása szerint náluk az éves energiaköltségek körülbelül 9 millió dollárral csökkennének egy hagyományos bányában.

Itt jön képbe még egy fontos szempont: jelenleg a legtöbb energiát a járművek meghajtása után arra fordítják, hogy óriás szellőztető rendszereket látnak el árammal, amelyek aztán az alagutakból kiszívják a szennyező, nem egyszer mérgező gázokat. További spórolást jelenthetnek a környezetvédelmi adók megspórolásai, ami most még valószínűleg kisebb összeg, mint amennyi néhány múlva lenne, ha kitartanak a dízeleknél: júliusban például Ausztráliában terveztek szigorításokat és új adókat bevezetni a környezeti terheléssel egyenes arányban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Józsi2222, 2019.11.04 19:54

@atombandi: vasárnap 22:10
Gondolom ezt onnan veszed, hogy a kerted már tiszta fekete az évtizedek alatt felhalmozódott széntől.
De biztosíthatlak ez csak nálad van így.
Mindenütt máshol a földfelszíni elhalt növényi anyag CO2-ig lebomlik, némi metán mellékessel.
A metán vonatkozásában a szarvasmarhák metán kibocsátása volt a kérdés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.11.04 11:31

@atombandi:
Nyilvános fórumon hirdeted magadról, hogy hülye vagy?
Elég hülye vagy ha ezt csinálod!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2019.11.04 10:41

@krix7:
Arra legyel buszke, ami egyidos veled, ha meg tudod hasznalni, iditoa ven nyugger. Az esetleg eszedbe sem jutott, hogy nincs koze hozza, csak hirdetem az iget, amit rola mondtak? Hol mashol, mint egy nyilvanos forumon, ahol rengetegen latjak?

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.11.03 22:35

@atombandi:
Aztán mi köze az egészhez Orbánnak?
Várj, hadd találgassak!
Az, hogy elmebeteg vagy?
Eltaláltam?
Oh, nagyszerű, büszke vagyok magamra!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2019.11.03 22:10

@Józsi2222:
Azert, mert a kemai nem igy mukodik. Az elrothado novenyzetnek van co2 kibocsatasa, de az minimalis, az elete soran megkotott co2-hoz kepest. A karbonizacio hatasara tiszta szenkent a foldben megkotve marad. Az meg megint egy masik kerdes, hogy a co2-ben es a ch4-ben is 1 szenatom van, de attol meg oriasi a kulonbseg a ketto hatasa kozott. Es a vizgoz is uveghazhatasu. Tehat minel melegebb van, annal inkabb tobb lesz belole a levegoben, es mar ettol is beindulva marad a rendszer, hiaba csokkentjuk a co2-t utana.

Ahogy a hidrogenclorid egy mergezo gaz, vizzel oldva ezt hivjak sosavnak, a natriumklorid meg a konyhaso. Csak egy atomban kulonbozik, megis teljesen mas anyagrol van szo. Es teljesen mas az elettani hatasa is. Csak elo kene szedni azokat a kemia konyveket. Nem a konyvek a hibasak, ha te nem erted, ami le van bennuk irva.

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html