A német diszkontláncok nyerhették meg a kiskereskedők karácsonyi versenyét Nagy-Britanniában, jól teljesített a piac felső szegmensébe tartozó Waitrose, az amerikai Wal-Mart helyi cége, az Asda, a Morrisons, a Sainsbury és a Tesco viszont "beragadt" középen, nem tudtak elcsábítani vevőket a drágább boltoktól - derül ki az előzetes ágazati becslésekből, amelyeket a Guardian szemléz. Mindezek nyomán a két diszkont-áruházlánc vélhetően egy-egy százalék körüli mértékben növelhette piaci részesedését.

Nagy ugrás

A piackutatók szerint az Aldi eladásai majdnem 36 százalékkal, a Lidl értékesítése jóval több mint 17 százalékkal ugorhatott meg a január 5-ét megelőző 12 hétben. Az előbbi cég a legnagyobb karácsonyi forgalmat bonyolította le az elmúlt hetekben azóta, hogy 24 évvel ezelőtt megnyitotta első áruházát a szigetországban. Az Aldi-hipermarketekben kínált tengeri rákokat, pulykákat és karácsonyi gyümölcskosarakat - utóbbi tradicionális brit csemege az évnek ebben az időszakában - lelkesen vitték a vevők.

A Lidl szintén legjobb karácsonyi teljesítményéről számolt be. Karácsony estéje előtt mind egy szálig elfogyott a pulyka a cég áruházaiból, ezt követően pedig a Comte de Brismand márkájú pezsgő vette át a legkeresettebb árucikk szerepét. A Nagy-Britanniában 600 üzlettel rendelkező cég 16-20 új hipermarket nyitását tervezi idén. A Lidl számításai szerint 2011-ben és 2012-ben 25 százalékról 41 százalékra emelkedett a boltjaiba betérő jómódú vevők aránya.

Hűséges vásárlók

Ez világosan mutatja, hogy a diszkontok előretörésének kulcsa a pénzes vevők megszerzése. Emellett sikerült elérniük, hogy azok, akik a pénzügyi válság nyomán lesoványodott pénztárcájuk miatt választottak az olcsóbb árukat kínáló hipermarketeket, kitartottak a diszkontláncok mellett.

A felső szegmensben a Waitrose mellett a Mark & Spencer is hasíthatott - vélik az elemzők. Az előbbi cég jóval 26 százalékot meghaladó forgalomnövekedésről számolt be a december 28-át megelőző héten. Ez biztos megdobja az átlagát annak ellenére, hogy a csúcs előtt és után szerényebb volt a bővülés. A piackutatók szerint a Tescónak egyelőre nem jött be az a számítása, hogy feljebb pozicionálja magát, ezért kénytelen elviselni hazai piaci részesedése zsugorodását. Igaz, van miből, ugyanis a Tesco Nagy-Britannia legnagyobb áruházlánca.