Több mint 12 ezer gépkocsi-tulajdonos nyújtott be keresetet a román állammal szemben visszakövetelve a használt gépkocsi vásárlásakor kifizetett regisztrációs adót tájékoztatta a Napi Gazdaságot Borbély László Románia környezetvédelmi minisztere. A zöld tárca adatai szerint a bíróság több mint 4 ezer esetben döntött a felperes javára, eddig 135 személynek összesen 230 ezer eurót fizettek vissza.

Április elején bombaként robbant a hír, hogy az EU Bírósága szerint a közösségi joggal ellentétes az a környezetszennyezési adó, amelyet Romániában a gépjárműveket első nyilvántartásba vételekor kivetnek. (Napi Online 2010.04.07) A román államot egy nagyszebeni lakos perelte be miután Németországban 6600 lejért (egy euró 4,10 lej) vásárolt használt gépjárművének forgalomba helyezésekor 7595 lejes adót kellett fizetnie.

A döntés nyilvánosságra hozatala óta valóságos roham indult a helyi bíróságokon, a helyi sajtóban kampányszerűen buzdítják arra az állampolgárokat, hogy követeljék vissza a sokak szerint jogtalanul kivetett terhet, több újság részletes útmutatást is közölt a szükséges tennivalókról. Egy jogállamban mindenkinek jogában áll bíróságon megtámadni bármely jogszabályt - fogalmazott Borbély - ám érdemes megfontolni, hogy jogos-e a követelés. Az uniós bírálat ugyanis a 2008 és 2009 között érvényben lévő jogszabályra vonatkozik, akkor ugyanis csak a külföldön vásárolt gépkocsik forgalomba helyezésekor kellett illetéket fizetni, a Romániában vásárolt használt autók adómentességet élveztek.

A gépjárműveket terhelő adókat oly módon kell alkalmazni, hogy azok ne járjanak a belföldi használt járművek értékesítésének előnyben részesítésével. A jogszabály azonban 2009 végén az EU normatíváknak megfelelően lett módosítva, így az ezután vásárolt autók illetékkötelesek. A 2008 és 2009 között vásárolt autók tulajdonosa sem kapja vissza automatikusan a pénzét, az adóhatóság csak akkor fizet, ha erre a romániai bírósági döntése is kötelezi - tette hozzá a tárcavezető.

A regisztrációs adót 2008 áprilisában vezette be a Bukarest, az illeték mértékét a motor teljesítménye és a környezetvédelmi besorolás függvényében szabták ki. A román kormány nem titkolt szándéka volt, hogy megállítsa a Nyugat-Európából évente százezres nagyságrendben behozott használt gépkocsik áradatát. Borbély szerint a tavaly a regisztrációs adóból közel 170 millió euró folyt be a tárca kasszájába, amit a helyi roncsprogram finanszírozására fordítottak. Annak ellenére, hogy 2010-ben 190 ezer 10 évnél idősebb járművet vontak ki forgalomból, új autóból mindössze 110 ezret értékesítettek. A használt autó bhozatal azonban alig csökkent, tavaly több mint 230 ezer régi járgányt regisztráltak, ezért a kormány idén jelentősen, 45-50 százalékkal emelte a regisztrációs illetéket.

A jogszabály azonban úgy tűnik, újabb módosításra szorul, a szerdai rendkívüli kormányülésről kiszivárgott információk szerint, már elkészült egy új, az uniós törvénykezéssel összhangban álló törvénytervezet több változata is.
Borbély László tárcavezető erről lapunknak mindössze annyit árult el, hogy érdemben mindössze egy paragrafus változik, a tervezet végső változata várhatóan két héten belül a kormány asztalára kerül.