A Ryanair, Európa legnagyobb légitársaság  mintegy 1100 járatát törölte júniusban, ám nem csupán ez a vállalat küszködik például sztrájkkal és más gondokkal, a többi diszkont-légitársaságnak is problémái vannak - írta a lengyel Rzeczpospolita című lap.

Az utasok idegesek, a médiában is hangot adnak gondjaiknak, amelyek a Ryaniarral kapcsolatosak, de cég egyik versenytársát, az Eurowingset sem kímélik. Elsősorban azt róják fel, hogy nem kapnak megfelelő információt a törölt járatokról, hogy a társaságok nem foglalkoznak megfelelően utasaikkal.

A Ryanair a tavaly júniusban mindössze 47 járatot törölt és a következő hetekben is több száz járata esik ki, ám a többi fapados légitársaság helyzete sem más. Az Easyjet júniusban 1263 törölt járat törléséről adott hírt, az Eurowings képviselője a német televízióban arról nyilatkozott, hogy az első fél évben 2736 járatukat kellett törölniük.

Kivételes káosz

Egy német közlekedési szakértő szerint kivételes káosz uralkodik most nyáron. A járatokat törlik, a gépek állandóan késnek, a helyzet drámai, az utasok panaszkodnak, a csomagok jóval később érkeznek meg - ha egyáltalán -, mint a feladóik.

A Ryanair elnöke másokat tesz felelőssé a légitársaságok gondjaiért. Elsősorban a repülések biztonságát garantálni hivatott ellenőrzéssel van gond, mivel nincs elég olyan ember, aki aláírhatná a gépek felszállását engedélyező papírt. Főleg Nagy-Britanniában és Németországban tapasztalnak erős hiányt az ellenőrök körében.

A repülési ellenőrök szervezete (GdF) elismeri, hogy valóban kevesen vannak, de szerinte a diszkont-légitársaságok sem ártatlanok. Kierőszakolták ugyanis a repülési biztonsági szolgálatok fenntartási költségeinek csökkentését. Ennek a hamis spórolásnak most érvényesülnek a következményei.

Más gondok is vannak

Egy másik elemző igazat ad az ellenőrök szövetségének, de úgy látja, hogy nem pusztán az ellenőrök létszámhiánya okoz gondot. Sok járat azért késik, mert a diszkontcégek lecsökkentették a repülő személyzetet. Ha új embereket kell felvenniük, akkor azok betanítási idején nem tudnak kiket a gépekre ültetni. Az új dolgozók integrálása nem megy simán és gyorsan.

Az Eurowings szerint nem csupán az új személyzetet nehéz integrálni, hanem az új repülőgépeket is. Az olcsó járatoknál ugyanakkor. A fapados cégek csak úgy képesek nyereségesek maradni, ha a tankolásra, a takarításra és az új utasok fogadására szánt időt a minimálisra csökkentik. Elég egy kis késés az egyik gépnél, és a következőnek is hosszabban kell várnia. Ezen az utasok vesztenek, de szenved a személyzet is az állandó stressztől.

A Wizz Air csökkenő eredménye kapcsán a problémákról beszélt Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója is szerdán az MTI-nek: sok a sztrájk és a kapacitáscsökkentő intézkedés, emiatt a három órán túl késő járatok száma megduplázódott, és négyszer annyi járatot kellett törölniük az első negyedévben, mint az előző év azonos időszakában. Az ebből származó többletköltség elérte az 5-6 millió eurót - mondta Váradi.

A fotó forrása: Shutterstock