Hétfő reggel közleményt adott ki az RTL Group, a magyar RTL anyavállalata a múlt héten végleges formába öntött magyarországi reklámadó pénzügyi hatásáról. Az előzetes értékelés szerint az RTL adófizetési kötelezettsége az új adó miatt 15 millió euróval (4,65 milliárd forint) nő éves szinten. Tavaly a magyar társaság adózás előtti nyeresége 15 millió euró volt, 100 millió eurós árbevétel mellett.

A magyar parlament múlt pénteken fogadta el a reklámadó újabb változatát, melynek hatására jelentősen növekedett az RTL adófizetési kötelezettsége. A törvényt ugyanis azzal egészítették ki a kormánypárti képviselők, hogy csak akkor csökkenthető az idei reklámadó-alap, ha az adóalany 2013-as üzleti évének adózás előtti eredménye nulla vagy negatív.

Az RTL hétfői tájékoztatása emlékeztet arra, hogy az új különadó progresszív, a 20 milliárd forintot meghaladó árbevétel esetében az adókulcs 40 százalék lesz. Egyedül a magyar RTL esik a legfelső adósávba.

A luxemburgi RTL azt is közölte, hogy vizsgálja a googwill-leírás lehetőségét a magyar leánynál az idei első félévre. Az új adó méreténél fogva az RTL Group várhatóan leírást lesz kénytelen végrehajtani a 2014-es időközi pénzügyi jelentésében. Annak összegét még vizsgálja a cégcsoport, a vizsgálat eredményét augusztus 21-én hozza nyilvánosságra, az első féléves csoportteljesítménnyel párhuzamosan.

A bejelentés után rosszul kezdődött az RTL Group napja a tőzsdén. Részvényei 1,7 százalékot veszítettek értékükből, az árfolyam 80,6 eurónál jár.

Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch vezérigazgatók a közlemény szerint mindezzel kapcsolatban úgy fogalmaztak: Mostani bejelentésünk minden, Magyarországon befektető külföldi vállalkozás számára figyelmeztető jelzés. Emiatt azt kérik a magyar kormánytól, hogy vonja vissza a különadót, ami szerintük konkrétan az RTL-t támadja. Aláássa a társaság működését és komoly aggályokat vet fel az újságírói szabadság ügyében Magyarországon - teszik hozzá a cégvezetők.