Felgyorsult EU újautópiacának visszaesése a nyár utolsó két hónapjában: júliusban 18,6, augusztusban pedig 12,9 százalékkal kevesebb gépkocsira került rendszám, mint egy évvel korábban - derül ki az európai autógyártók szövetsége (ACEA) legfrissebb adataiból. Az év első nyolc hónapjában eladott 9,02 millió autó 3,5 százalékos csökkenést jelez.

Júliusban kétszámjegyű volt a csökkenés a főbb piacokon: Franciaország 12,8, Nagy-Britannia 24,1, Olaszország 25,7, Németország pedig 30,2 százalékos mínuszt jelentett. Augusztusban további visszaesés jött, aminek mértéke - Franciaországot kivéve - alig maradt el a megelőző havitól.

A nyolchavi adatokat tekintve a francia (+2%), a brit (+13,2%) és a spanyol (+21,9%) eladások így is felülmúlták az egy évvel korábbit, miközben az olasz adatok 2,5, a németek pedig 28,7 százalékos csökkenést mutatnak.


Az európai autóeladások csökkenése nem jó hír a magyar gazdaságnak sem, hiszen exportunk meghatározó részét adja az autóipari beszállítók és autógyártók kivitele. Igaz, ebből a szempontból inkább a kereslet várható alakulása számít.


A teljes uniót - azaz nemcsak a legnagyobb piacokat - vizsgálva január-augusztusban a legnagyobb visszaesést a bolgár eladások (-39,1%) mutatták, míg a legtempósabban az ír piac (+49,6%) bővült.

Magyarország hátulról a második


Visszatérve a júliusi adatokra, Magyarországon közel ötödével 4,4 ezer közelébe nőtt a regisztrált új autók száma, majd augusztusban 31 százalék feletti tempóval 3,2 ezerre híztak az eladások. Ezzel együtt a nyolchavi 29,6 ezres darabszám több mint 35 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál, vagyis az EU-ban a magyar autópiac január-augusztusi visszaesése mutatta a második legnagyobb értéket a már említett Bulgária után.

(A Carinfo.hu szeptember 1-jén közölt adatai szerint idehaza 28,9 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba az első nyolc hónapban, ami 37 százalékos elmaradást takar úgy, hogy az augusztusi darabszám 23,5, a júliusi 19,2 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.)

A márkák rangsorában a VW-csoport megtartotta első helyét az első nyolc hónapban a teljes európai autópiacon, ám mivel eladásai a piaci átlagot meghaladó mértékben, 4,3 százalékkal csökkentek, piacrészesedése 21,2 százalékra apadt. Javított viszont a második helyezett PSA-csoport és a harmadik helyen álló Renault: előbbi 1,4 százalékos darabszám-növekedéssel 13,8, utóbbi több mint 13 százalékos többlettel 10,5 százalékra tornászta fel piacrészesedését. A GM és a Ford eközben tíz százalékot közelítő mínuszt mutatott fel, a Fiat-csoport eladásai ennél is nagyobb mértékben estek, de ugyanez volt igaz a Toyota-csoportra is. A BMW eladásai ugyanakkor 4,4 százalékkal emelkedtek, miközben a Daimlernél 3,6 százalék volt a mínusz.

Nagyot estek a Suzuki-eladások


A kisebb gyártók között helyet foglaló Suzuki lett a legnagyobb vesztes: a több mint 26 százalékos csökkenés azt eredményezte, hogy az eladott 122,8 ezer gépkocsi már csak a teljes uniós piac 1,4 százalékára volt elég.


Amint arról korábban beszámoltunk, Európa országaiba nagyobbrészt az Esztergomban készült Suzukik kerülnek, de az Altók Indiából, a Jimny és Grand Vitara terepjárók, valamint az SX4 Sedanok Japánból érkeznek. Vannak ugyanakkor olyan modellek is, amelyeket Magyarországról szállítanak a japán piacra.


A Suzukik gyenge szereplésének egyik oka a nyugat-európai országokban bevezetett roncsprémium-programok kifutása. Ezek a támogatási akciók ugyanakkor - főleg a német piacon - tavaly jelentős lendületet adtak a keresletnek, így a Suzuki a válság ellenére is tudta hozni a 2009-re tervezett gyártási számokat. A keresletcsökkenés tehát időben eltolva jelentkezik, ez magyarázza, hogy a tavalyi, 180 ezer feletti darabszám után az idén 160-165 ezer gépkocsi gyártásával számolnak Esztergomban.

A társaság ugyanakkor sokat vár az év végi forgalomtól, az új Swiftet ugyanis az ősszel kezdik értékesíteni Magyarországon és Európában is.