Frászban lehetnek a nagyok - kopogtatnak az olcsó kínai autók

A világ fejlődő és feltörekvő országaiban óriási tempóban növelik eladásaikat a kínai autógyártók. A következő célpont lehet az USA és az EU.
NAPI, 2012. július 6. péntek, 18:27
Fotó: Napi.hu

Évek óta frászban tartja az amerikai és az európai autógyártókat és -kereskedőket, hogy mikor indul meg a piacukat aláásó, olcsó kínai autók inváziója a fejlett országokba, ám úgy tűnik, kaptak még egy kis haladékot. Az ázsiai ország exportőrei ugyanis egyelőre nem az EU-t és az USA-t, hanem a fejlődő és a feltörekvő országokat vették célba. Algéria, Brazília, Irán, Oroszország, Szaúd-Arábia, Dél-Afrika és más e körbe tartozó országok útjain egyre több autón látható a Geely, a Great Wall vagy a Chery logója - írja a New York Times.

A kínai autóexport az év első öt hónapjában több mint ötödével haladta meg az egy évvel korábbit, májusban 43 százalékkal volt a 2011. májusi szint felett. A világ kevésbé fejlett részén lakó autósok díjazzák, hogy használt autók vagy motorkerékpárok helyett az olcsó kínai járgányoknak köszönhetően új autókba ülhetnek. Még az sem tarja vissza őket, hogy ezek műszaki színvonala egyelőre az autóipari multik termékei mögött kullog.

Könnyű betörni

A feltörekvő piacokra könnyen be tudunk törni - mondja Steven Wang, a Great Wall exportért felelős igazgatóhelyettese. Európában és az USA számos technikai, biztonsági, környezetvédelmi szabályt kell teljesíteni és azzal is számolnunk kell, hogy vásárlók ragaszkodnak a megszokott helyi márkákhoz. A nagy tradicionális piacokon kívüli világot azonban nem szabad lebecsülni, ezeken komoly fejfáját okozhatnak a kínaiak a GM-nek, a VW-nek, a Fordnak, a Toyotának és a többi nagy cégnek.

A fejlődő országok autópiaca - Kínát nem számítva - 45 százalékkal, 21,3 millió eladott autóra és kisteherautóra bővült 2005 és 2011 között - derül ki az LMC Automotive ágazati tanácsadó cég adataiból. Az ázsiai óriást is figyelembe véve ez a piac 2010-ben nagyobb volt, mint a fejlett országoké. A világ boldogabbik részén az elmúlt hat évben 17,4 százalékkal, 36,2 millióra csökkent az értékesített új autók mennyisége.

Fagyos lehelet a nagyok nyakán

A nagy autómultik újra és újra mintát vesznek termékeik legújabb kínai versenytársaiból, majd szétszedik azokat, és elemzik technikai fejlettségüket. Eddig azt tapasztalhatták, hogy a legjobb kínai autók is messze elmaradnak saját gyártmányaiktól. A JD. Power felmérése szerint a Kínában eladott minden 100 új kínai autóra 232 hiba, míg a nemzetközi cégek 100 új autójára 131 hiba esik.

A tanácsadó cég azonban 2000 óta végez ilyen vizsgálatokat, amelyek alapján úgy becsli, hogy a kínaiak 2018-ra behozzák műszaki lemaradásukat. Hasonló a helyzet a biztonsággal és a dizájnnal, amire eddig nem sokat adtak, mivel minden erejüket a költségek kíméletlen lefaragására fordították. Ezen a téren van idejük felzárkózni, ugyanis a biztonság egyelőre leginkább csak az amerikai és az európai vevők esetén szerepel az autókkal szemben támasztott első három elvárás között.

Leigázni a világot

Chile ugyan kis ország, amelynek nincs saját autógyártása, de jó példa arra, hogy nyomulnak előre a kínai autógyártók. Hat évvel ezelőtt alig voltak jelen a latin-amerikai országban, míg tavaly már tíz százalékos részesedésük volt az személyautók és 19 százalékos a kisteherautók piacán. Ezt nagyban segítette a vámok hiánya. Egy helyi vásárló beszámolója szerint eddig használt autókat használt, ám 5500 dollárnak megfelelő árért olyan kínai járgányhoz jutott, amelyhez hasonlót a Toyotától csak 12 ezerért kaphatott volna.

Brazíliában csak a vámok durva, 30 százalékos emelése tudta gátját vetni a kínai inváziónak. Ezzel 55 százalékra emelkedett az importált autók tarifája. A brazil kormánynak tekintettel kellett lennie a - nagy külföldi cégek kezében lévő - hazai autógyártók érdekeire.

Kína tavaly 850 ezer autót exportált, ami egyelőre messze elmarad a Japán 4,4 vagy Dél-Korea 3,2 milliós kivitelétől. A növekedés üteme azonban brutális: 2010 óta másfélszeresére ugrott. Eközben hazai piacukon 2012 első öt hónapjában 28,7 százalékra csökkent részesedésük a tavalyi azonos időszakban mért 32 százalékról. Egy kínai autóipari vezető ezzel kapcsolatban azt mondta a New York Timesnak, hogy fő céljuk a hazai piac visszaszerzése. Először otthon akarnak az elsők lenni, majd ezt követően a világon.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2012.07.07 11:53

@obsi: Még nem olvastam, hogy a kínai autók bolgár gyára csődbe ment volna. Igaz, még csak 1 éve gyárt. Ön meg tudja említeni, hogy hol tudna kínai autót venni hazánkban? Bár lada kereskedésről tudok errefelé, s láttam már újabb ladákat is, de biztos nem siker itthon az a sztori. Szóval jobb lenne megvárni a nagyobb kapacitások elérését, valamint az EU-beli tényleges eladásokat, aztán fanyalogni! Egy biztos: már gyártanak az EU-ban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

obsi, 2012.07.07 10:01

Egy olcsó kínai autót nevezzenek meg amit itthon tömegével vásárolnának?...napi.hu. Brutális!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kukoricajancsi, 2012.07.07 09:10

@rigolya:

Kínában a minimálbér 850-1500 jüan között mozog jelenleg. (31ezzer-55ezer FT)

Lásd: http://www.china-briefing.com/news/2012/02/22/minimum-wage-levels-across-china.html

Ezeket a cuccokat a fejlettebb keleti tartományokban gyártják, ahol értelemszerűen a minimálbér is magasabb, 1100-1500 jüan körül van.

Persze ez csak viszonyítási pont, pontos választ nem tudok neked adni. A cikkben említett kínai minimálbér szerintem nettóban van megadva, de nem vagyok benne biztos. Aztán persze ott van még a Ft ingadozása is, ami szintén torzíthatja a képet. Ezen kívül még számos más dolog is rejtve marad: a munkáltatói járulékok mértéke, plusz juttatások/pótlékok mértéke, a munkavállalói járulékok mértéke. Persze azt sem tudjuk, hogy a szakik mennyivel keresnek többet a minimálnál.

Persze ez a 31-55 ezer Ft magyar szemmel csalóka lehet, mivel nem tudjuk, hogy ott abból a fizetésből mennyit is lehet vásárolni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2012.07.06 20:59

@kukoricajancsi: NY-EU: 30-35 EUR/óra költség. Hazánk: 7-10 EUR/óra költség. Kínában mennyi lehet?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kukoricajancsi, 2012.07.06 20:35

Azért még korai az öröm. A japánok sem az egyik napról a másikra lettek igazi autógyártók. Az 'olcsón sokat' elv pedig nem mindig hozza a kívánt eredményt, max csak ha el tudják érni a francia, vagy olasz szintet minőségben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html