A Facebook tempósabban fejlődik annál, mint ami a néhány hónappal ezelőtt napvilágot látott előrejelzésekben szerepel, ezért első tőzsdei kibocsátását már a jövő év kora tavaszán megtarthatják - tudta meg a Wall Street Journal (WSJ) nevük elhallgatását kérő, a vállalkozás pénzügyi adatait ismerő személyektől. Egyikük azt nyilatkozta a lapnak, hogy a Facebook 2011-ben akár kétmilliárd dollár EBITDA nyereséget is elérhet. Ez nagyobb lenne annál a becslésnél , aminek alapján néhány hónappal ezelőtt a Goldman Sachs és az orosz Digital Sky Technologies befektetési társaság részesedést vásárolt a cégben.

Ez utóbbi üzlet a részesedés ára alapján 50 milliárd dollárra értékelte a Facebookot, ám a WSJ forrásai szerint a cég profitja olyan gyorsan nő, hogy mire tőzsdére kerül a vállalkozás, akár 100 milliárd dollárt is érhet. Ezzel a technológiai ágazat új óriásává válhat, amelynek fénye elhomályosíthat olyan nagy, ám egyre halványabban pislákoló korábbi csillagokat, mint az Amazon.com és a Cisco Systems.

A Facebook értékének megtippelése ugyanakkor a hiányos információk miatt nehéz. A múlt héten egy befektetői csoport - amely a vállalkozás korai szakaszában fektette be pénzét az új közösségi portálba - olyan áron akarta eladni részesedését, amely 90 milliárd dollárra értékelte volna a vállalatot, ám ezt a potenciális vevők túlzásnak tartották. Végül módosították ajánlatukat, de még ezzel is 70 milliárdra értékelnék a Facebookot.

A Wedbush Securities Inc. elemzője szerint a vállalkozás üzemi profitrátája 50 százalék. Ennek alapján idén 1,95 milliárd dollár EBITDA-t vár 2011-ben és a Facebook év végi értékét 112,9 milliárd dollárra teszi. A 600 millió felhasználót számláló közösségi site árbevétele a tavalyi 1,86 milliárd dollárról idén 4,05 milliárdra emelkedhet - véli az EMarketer piackutató cég.

Az idei első  negyedéven az Egyesült Államokban feladott online hirdetések 31 százaléka a Facebookon jelent meg, ez az arány majdnem kétszerese a tavalyinak - derül ki comScore Inc. adataiból. Ez a cég az emberek internetes szokásainak vizsgálatára szakosodott. A Facebook hirdetési tarifái, amelyek korábban messze a versenytársak árai mögött kullogtak, 40 százalékkal nőttek január-márciusban 2010 utolsó negyedéhez képest. Ugyanakkor a Forrester Research piackutató cég szerint a Facebookon megjelenő hirdetések jóval kevésbé hatékonyak, mint az e-mailen küldött vagy a Google kereséseihez rendelten megjelenő reklámok.

A közösségi site azonban új módszerekkel is kísérletezik. Az úgynevezett "támogatott történetek" lehetőségének keretében a cégek fizethetnek azért, hogy újra megjelentessenek olyan felhasználói üzeneteket, amelyekben az emberek barátaik figyelmébe ajánlották az adott vállalatot. A Facebook irányítói azzal is igyekeznek stabilizálni a vállalkozás bevételi forrásait, hogy közvetlenül szerződnek az egyes térségek, városok potenciális hirdetőivel, amelyek a környezetükben élőket, illetve az arra utazókat akarják megcélozni ajánlataikkal. Korábban megállapodtak a termékeiket a Facebookon keresztül értékesítő vállalatokkal, hogy azok a site Credit fizetési rendszerét használják, 30 százalékos közvetítői részesedést fizetve a közösségi oldalnak.