Míg a tavalyi harmadik negyedévben még bővült - igaz, a várakozások alatt - a globális mobilpiac, az utolsó három hónapban már 10 százalékkal kevesebb készüléket vásároltak világszerte a tengerentúli Strategy Analytics kutatása szerint. Az öt vezető gyártó közül mindössze 2 tudta fokozni termelését; az elmúlt nyolc év legrosszabb adatában a kereslet visszaesése mellett a cégek hitelkörülményeinek romlása is közrejátszik - állítja az intézet. Az év egészében is csupán 5 százalékkal bővült a piac, de 2009-ben ez is elérhetetlennek tűnik.

A kilátások egyre rosszabbak. Az elmúlt év végén közel hétszázalékos csökkenést vetített előre 2009-re a Reuters, a magasan piacvezető Nokia már a teljes piac 10 százalékos visszaesését várja idén, a Citigroup pedig 13 százalékos zsugorodást prognosztizál. A negatív tendencia az értékesített darabszám csökkenése mellett abból fakad, hogy a vevők főleg a közepes árkategóriától az olcsóbb készülékek felé fordulnak el. Igaz, az eladott készülékek átlagára évek óta csökken, de ez elsősorban annak köszönhető, hogy a feltörekvő piacokon az olcsóbb telefonok keresettebbek.

A középkategória lehet a nagy vesztes

Az idei év a telekommunikációs szektort Magyarországon is kihívások elé állítja, elsősorban a céges ügyfelek részéről - mondják az itthoni mobiltelefon-társaságok vezetői - számolt be korábban a Napi Gazdaság. Főleg a középső kategóriában eshetnek vissza a fogyasztói költések. Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, a lakossági üzletág vezetője szerint míg a felső és az alsó szegmensbe tartozók hívási szokásai feltehetően nem változnak, a fő kérdés az, hogy mi lesz a középső szegmensben - bizonyosnak látszik, hogy itt lesz a leglassúbb a készülékcsere.

A mobiltelefonok értékesítésénél a január végi időszakban a korábbi évekhez hasonlóan idén is némi csökkenés mutatkozott - tudta meg a Napi a Vodafone-tól. Egyelőre kis mértékben ugyan, de a társaságnál is érzik a változást, ugyanakkor a kereslet egyszerűbb készülékek felé való eltolódása még nem tapasztalható. A lakossági és a vállalati szegmensben az értékesítés némileg más képet mutat, a vállalati szegmensnél egyelőre semmi nem érezhető a válság hatásaiból a szolgáltató üzletmenetében. A cél a különböző akciókkal a különböző kategóriájú telefonok korábbi értékesítési számainak megtartása, esetenként növelése.

Karácsonyi lidércnyomás

A piacvezető gyártók a kereslet visszaesése és az erős konkurencia hatására ugyancsak árcsökkentésbe kezdtek. A Nokia január közepén számos terméke árát vitte lejjebb, elsősorban a középső és felső kategóriában. A Sony Ericsson ugyancsak bizonyos zenemobiljai árát vágta vissza kisebb, 10 százalék körüli mértékben, ám az értékesítési vezető szerint még a szokásos sávban. Nem csökkentettük jobban az árakat, mint korábban - nyilatkozta Anders Runevad a Reutersnek.

A legnagyobb európai viszonteladó, a Carphone Warehouse januárban több mint harmadával mérsékelte a Nokia első, korlátlan zenecsomaggal kínált készülékének árát. Igaz, ez januárban nem szokatlan jelenség, de úgy tűnik, idén az átlagosnál is nagyobbat vágnak áraikon a forgalmazók Európában - idézte a Reuters a CCS Insight kutatását. Elsősorban a karácsonyi kereslet gyengesége ijesztette meg a kereskedőket, akik azután a felhalmozódó készleteket látva elkezdték mérsékelni áraikat.

Itthon a 40 ezer alatti készülékeket keresik

A mobiltelefon kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó GSM Depo vezetője a drágább mobilok forgalmának megcsappanását tapasztalja Magyarországon. Egyértelműen jelentősen visszaesett a kereslet a felsőbb kategóriás készülékek iránt, de a teljes forgalom is csökkent - mondta a Napi Online-nak Kovács Attila. A vevők elsősorban a 40 ezer forint alatti, kisebb tudású kategóriában keresik a telefonokat, és úgy tűnik, a korábbi 3-6 hónaponkénti készülékcsere is jócskán meghosszabbodott - tapasztalta Kovács. A cégnél igyekeznek alacsonyabb árakkal ellensúlyozni a negatív hatásokat, és ingyenes házhozszállítást ajánlanak.

A kereslet visszaesése októbertől volt igazán jelentős Kovács Attila szerint, a november és a december pedig már egészen szörnyű volt; így természetesen a társaság is visszafogta rendeléseit. A válság negatív hatásai között a kereslet visszaesése mellett az árfolyamok ingadozását is megemlítette a cég vezetője, aki viszont most már nem bánja, hogy nem vettek fel hitelt az év végén.

A lakossági és a céges vevők kereslete általában is másképp alakul, hiszen a társaságok többnyire az év elején szerzik be az új készülékeket, és a vezetőségtől a hierarchiában lefelé haladva egyre egyszerűbb mobilokat vásárolnak alkalmazottaiknak. A lakosság kereslete éven belül nagyjából konstans, kivéve a karácsonyt - bár legutóbb már ez is gyenge időszak volt. A magasabb tudású készülékeket inkább a 18 és 32 év közötti vásárlók keresik, az idősebbek már alig vannak jelen a vevők között. Az emberek inkább a gázszámlára költenek - teszi hozzá a cég vezetője.