A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Akár ismét elhagyhatja Magyarországot a Ryanair − nyilatkozták lapunknak nevük elhallgatását kérő iparági szereplők. Jóval valószínűbb azonban egy kevésbé drasztikus forgatókönyv, amely szerint a fapados társaság csak csökkenti budapesti aktivitását, gépei számát és leállít 6-8 járatot. A mára összehívott sajtótájékoztató meghívójából erre vonatkozó részletek nem derülnek ki, csak annyi, hogy Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója jelentős bejelentésre készül a budapesti desztináció jövőjével kapcsolatban. A cégvezető kommunikációját ismerve azonban az sem kizárt, hogy valami apróbb terjeszkedésről kíván beszámolni, mint legutóbb, amikor "világuralomra törésének" tervei között emlegette, hogy a téli menetrendben járatot indít Budapest és Frankfurt-Hahn között.

A Ryanairtől a működés visszafogása sem lenne meglepő hír, a cég ugyanis általában különösebb előzmények nélkül bezárja (szünetelteti) a veszteséges útvonalakat, mint történt az a társaság februári visszatérésekor, amikor a beharangozott 32 járatból rövid idő után 28 lett. A Ryanair általában a téli menetrend idején vezet be ilyen költségcsökkentő megoldásokat, ekkor akár a gépek ötödét is a földön tartja, a dolgozók egy részét pedig szabadságra küldi. Úgy tudjuk, a társaságnak komoly, több tíz millió eurós veszteséget okozott eddig a Wizz Airrel a budapesti piacért vívott árháború.

Budapest elhagyása azért sem lenne meglepő, mert a Ryanair hasonlót már meglépett, amikor 2010-ben elment a magyar fővárosból, akkor a cég a magas reptéri tarifákra hivatkozott. A vezérigazgató egyébként szinte minden alkalmat megragad arra, hogy kritizálja a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport Zrt.-t (BA) az általa magasnak tartott díjak miatt, szerinte a reális ár kétszeresét kérik szolgáltatásaikért. A tarifák nemrégiben is változtak (ezeket a légügyi hatóság hagyja jóvá). A BA jelenlegi tarifái nem érik el a hatósági plafont, szakértők szerint a budapesti árak a régióban átlagosnak tekinthetők, azaz bizonyos országokban többet, máshol kevesebbet kell fizetni a reptéri szolgáltatásokért.

 

A budapesti reptér is rosszul járna

A Malév februári leállása után éles verseny alakult ki a visszatérő Ryanair és a Wizz Air között, előfordul, hogy előbbi rányit fő konkurensére. Szakértők szerint a diszkonttársaságoknak fontos ez a régiós piac, hiszen itt van esély bizonyos szintű növekedés elérésére, a reptereket működtető cégeknek pedig − így a BA-nak is − fontosak a fapados légitársaságok, hiszen például a budapesti reptér forgalmának már több mint felét ezek a cégek adják. Korábban a Ryanair és a Wizz Air is azt közölte, hogy évi két-két millió utas szállítását tervezi a budapesti repülőtéren.