Miután az évek óta komoly anyagi nehézségekkel küszködő IARV repülőgépgyár privatizálása nem sikerült, a 64,89 százalékban tulajdonos román állam úgy döntött, hogy inkább átengedi a fent említett területet az EADS-nak, abban a reményben, hogy az újonnan létesülő vállalkozás megrendelései útján mégis csak talpra állítja majd a vállalatot.


Az EADS a német Premium Aerotecen keresztül 90 milliós zöldmezős beruházás keretében építi meg üzemét, ehhez a román állam 21,3 millió eurós támogatást nyújt. Idén 15 ezer négyzetméternyi terület kerül beépítésre, ahol a gyártócsarnokok és az irodák kapnak majd helyet, a teljes beruházás befejezését 2011-re ígéri a vállalat. A gyár megépítése első körben 300 új munkahelyet teremt, a beszállítók megjelenésével a munkahelyek száma várhatóan meghaladja majd a 700-at is - mondta Videanu.


Az Aerotec elsősorban az Airbusnak gyárt törzselemeket, az évente üzembe helyezett mintegy 400 repülőgép alkatrészeinek több mint felét a német cég szállítja. Az Aerotec üzleti terve szerint a vidombáki üzem már az első évben 40 millió eurós forgalomra számíthat, bevétele tíz év alatt meghaladhatja a 700 millió eurót - jelentette ki Hans Lonsinger, az EADS leányának elnök-vezérigazgatója.

Az alkatrészek gyártásához szükséges nyersanyagot főként Oroszországból és Kanadából szerzi be a vállalat, Videanu ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy az alumínium egy részét a cég nemsokára a hazai piacról, a slatinai Alro-tól vásárolja majd fel. Az Alro tárgyalásokat kezdeményezett a vállalattal a nyersanyagvásárlásról, ám az alumínium szállításához az Airbus jóváhagyása is szükséges - tette hozzá Videanu.