Leforrázta a hidrogénhajtás rajongóit a Volkswagen

A VW szerint a teherszállításban minden túl drága és kidolgozatlan a hidrogén üzemanyagcellás technológiát illetően, ezért ők a Scaniával inkább az akkumulátorra teszik a tétjeiket.
Szabó M. István, 2021. február 8. hétfő, 11:37
Fotó: Getty Images

A világ egyik legnagyobb nehézgépjármű-gyártója, a Volkswagen tulajdonában lévő Scania akkumulátoros és hidrogén-meghajtású járművek gyártásával is foglalkozott, a minap meglepő bejelentést tett. A ReCharge News közlése szerint a gyártó arra a következtetésre jutott, hogy a hidrogénre alapozott teherszállítási technológia drága és nem is elég hatékony, így a Scania leállítja az ez irányú kísérletezéseit.

A svéd járműgyártó, amely egyébként odahaza éppen hosszasan ecsetelte, miért is jó, hogy az ASKO norvég nagykereskedő megrendelt nála hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautót, a világ felé azt közölte, hogy a jövőben a hidrogén felhasználhatósága a teherszállításban korlátozottá válik, mert háromszor annyi megújuló energia szükséges egy hidrogén üzemű teherautóhoz, mint egy akkumulátoroshoz. A Scania szerint túl sok energia vész el a hidrogén termelése során, ráadásul az ilyen járművek javítása, karbantartása és üzemeltetése is jelentősen költségesebb lesz és marad majd, mint az akkumulátoros elektromos járműveké.

Úgy számolnak, hogy ezért a fenntartható közlekedési rendszer felé történő elmozdulásban az akkumulátoros elektromos járműveké lesz a főszerep, pláne, hogy ez a technológia gyorsan fejlődik, a töltési idők és a rendszerek gazdaságossága nagy tempóban javul. "Ez azt jelenti, hogy e megoldások egyre költséghatékonyabbá válnak", és a legtöbb közlekedési alkalmazásban fokozatosan teret nyerve lelépik a többi technológiát; a fosszilis, a bioüzemanyag és a hidrogén meghajtású megoldásokat is. A vízió számszerűsítve úgy szól a járműgyártó szerint, hogy pár év múlva a Scania olyan távolsági villanyteherautókat küldhet tömeggyártásba, amelyek képesek 40 tonna össztömeget 4 és fél órán át megfelelő sebességgel szállítani úgy, hogy az ezt követő töltési fázist sikerül majd a járművezetők kötelező, 45 perces pihenési idejébe beilleszteni.

A Scania tavaly szeptemberben mutatta be első, teljesen elektromos teherautóját, amelynek egy töltéssel a hatótávolsága legfeljebb 250 km. A cég azzal számol, hogy 2025-ig az európai teherszállításban minden tizedik jármű elektromos járművé válhat, de öt évvel később már ezek a járművek teszik majd ki a globális értékesítésük felét.

Hessen közelében, pályán tesztelik a Scania R450 hibrid, áramszedős kamionját (2020)
Getty Images

A VW-vállalat bejelentése azonban így is meglepő, mivel alig néhány hónapja, tavaly decemberben érkezett a Shell és az OMV bejelentése - mely éppen az ellenkező helyzet kialakulásáról számolt be. A két üzemanyagos cég azt közölte, hogy a Volvo, a Daimler és az Iveco hathatós részvételével ők a tiszta hidrogénre teszik fel a jövőjüket, mert ezzel a lépéssel fogják az európai teherautó-ágazatot dekarbonizálni.

Elisabeth Brinton, a Shell New Energies ügyvezető alelnöke egyenesen azt nyilatkozta, hogy a hidrogénüzemű teherautókat abba az irányba kell fejleszteni, hogy azok ne csak, hogy partiban legyenek a mai dízeles teherautók költségeivel, de a nulla károsanyag kibocsátású járművek kellő mennyiségben elérhetők is legyenek az ügyfeleik számára. "Ehhez az ambiciózus célhoz világos szabályozási keretek szükségesek, beleértve ebbe a hidrogénellátással, a hidrogénüzemű teherautókkal, az üzemanyag-feltöltési infrastruktúrával és a fogyasztók ösztönzésével összehangolt szakpolitikát is" - tette hozzá az alelnök.

A Scania/VW által közölt hír azonban azért is érdekes, mert a német gazdaságot a regnáló kormány dedikáltan úgy képzeli el, hogy a következő évtizedre a tiszta hidrogén lesz az egyik legfontosabb kulcs a dízelüzemű teherszállítás leváltásához. 2020 februárjában a Bloomberg és a Spiegel is megszellőztette azt a stratégiai tervet, mely szerint a németek arra készülnek, hogy a teljes gazdaságban hidrogénre cseréljék a fosszilis tüzelőanyagokat. Az elképzelés az, hogy a gázüzemű erőműveket is lecserélik, a távolsági teherforgalomban és a vonatok esetében is hálózati szintű hidrogén infrastruktúrát és kapacitásokat építenek ki, és a rendszer hidrogénigényét a saját, a termelése idején fel nem használt megújuló energiából (főként napenergiából) állítanák elő - amihez ha kell, Németországon kívüli, jelentős kapacitásokat is kiépítenek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ballada, 2021.02.09 16:22

Merkel szerint pedig arccal a hidrogén fele, valami ellentmondás van.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2021.02.09 16:03

@matura:

Ááááá, nem gondolkozol, Te eldöntötted, hogy mit hiszel...

1. "nem megy a visszanyerés, nem a távoli jövőben,"
Mitől vagy ilyen biztos benne, hogy reménytelen? Egyáltalán nem, csak jelenleg a lítium túl olcsó. Momentán túltermelés van!
2. "10 millió tonna litiumkészlet földméretben semmi"
Ezzel szemben:
Amikor a levesedet megsózod otthon, annak bizony viszonylag jelentős lítium-só tartalma is van! :-) Mondhatjuk, hogy a lítium a sólepárlás mellékterméke.
Nem írtam el, amikor 100 milliárd tonnákról beszéltem, pontosabban írhattam volna 230-260 milliárd tonnát!
Az újonnan bejelentett (becsült) könnyen kitermelhető lítium karbonát készletek mennyisége évente egy nagyságrenddel jobban emelkedik, mint a felhasználás.
Pl.
2015: 34 millió tonna
2016: 40 millió tonna

És hogy értsd is a mennyiséget, a lítium a legkönnyebb alkáli fém, a sűrűsége nagyjából a fele a vízének! Egy elektromos autóban az akkupakktól függően 100-120 kg lítium van beépítve.
A 2016-os készletek ismeretében úgy 400 millió elektromos autót lehetne kiszolgálni és akkor még nem nyúltunk a tengerekhez, óceánokhoz.

https://raketa.hu/2025-ben-tenyleg-eljohet-a-nagy-attores-az-elektromos-autok-akkumulator-technologiajaban
https://e-cars.hu/2020/02/10/uton-a-szilardtest-akkumulatorok-fele/


Szóval ne a jelenből induljál ki, merjél nagyot álmodni! :-)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2021.02.09 14:32

@antitroll: pontok, az a hazugság, mind
1.most nem megy a visszanyerés, nem a távoli jövőben,
2. 10 millió tonna litiumkészlet földméretben semmi és még ki kell belőle választani a fémet, kobalt még rosszabb
3. ki beszélt a rossz elektromotor hatásfokról, az 80%, de a hagyományos is 50% és akkor jön a nem 100% erőmü hatásfok
4. milyen lesz a jövő távolsága, az most érdektelen, töltési idő hagyományos motorral jelenleg 10 perc, elektromosnál órák
nem mintha szimpatizálnák a sok levegőrontó motorral, sőt fiatal koromban alig volt belőlük és ez volt klímasemleges
5. minden drág
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2021.02.09 14:28

@Sorathul:
Mindaddig "úri huncutság" amíg luxuscikk, melynek megvásárlása nem gazdaságilag racionális döntésen alapszik. Ne csak Tesla-ban gondolkozz!

A kis méretű városi elektromos autók már 7-8 millió forintért kaphatók és az árak csökkennek... Ezek teljesen megfelelnek a városi és elővárosi, agglomerációban való ingázásra, de cégek is veszik kulcsos autónak.
Ezek már nem luxust szolgálnak, hanem megtérülő beruházások!
2,5-3 millió forinttal kerülnek kevesebbe a hasonlóan felszerelt robbanómotoros változatok. Csakhogy 100 km városi ingázás 2000-2500,- Ft-al kevesebb üzemanyag költségből jön ki elektromos autóval. 100 ezer kilométeren csak az üzemanyag megtakarítás jóformán visszahozza az árát, de a drágább változatok is nulláznak 150 ezer km-nél!
A szerviz költségek pedig már csak hab a tortán.
Vagyis ahol a hatótáv nem döntő érv, ott az elektromos hajtású autó már a racionális jelen!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2021.02.09 12:43

@matura: Hol vesz 11m-ért 3 új autót?
Max. 2,5-et, de inkább 2-t.
A forintgyengülés is szépen növeli az árakat!

gerinctelen fidesznyikek

o1g
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html