A General Motors és a Chrysler, amelyek a szűk hitelkereteket hibáztatják az eladásaik csökkenésének súlyosbodó helyzete miatt, arra számítanak, hogy egy új szövetségi program segíteni tudna a kereslet élénkítésében - jelentette a Bloomberg. A Fed által jegyzett Term Asset-Backed Securities Loan Facility (TALF) nevű részprogramot ebben a hónapban tervezik elindítani, hogy 200 milliárd dollárnyi hitellel segítsék a piacot. E program célja hogy a befektetők autóhitellel, hitelkártyákkal, diákhitelekkel fedezett értékpapírokat vásároljanak, ugyanis jelenleg pang e hitelek kereskedelmi piaca. Bár a GM autófinanszírozással foglalkozó leánya, a GMAC és a szektortárs Chrysler Financial is részesült pénzügyminisztériumi segítségben, és így fenntarthatták kamatmentes autóhitel-kondícióikat, az eladásokon mindez nem látszik, nem enyhült ugyanis a hitelszűke. A TALF-ot úgy tervezték, hogy hiteleket nyújtson a befektetőknek, abból a célból, hogy azok jó osztályzatú, autókölcsönökkel fedezett kötvényekhez juthassanak hozzá. E kötvények piaca a hitelválság óta be van fagyva, így amennyiben nem segítenék a befektetőket a vásárlásban, a kötvénykibocsátóknak fel kellene élniük a saját tőkéjüket és nem tudnának új hiteleket felajánlani a gépkocsi-vásárlóknak. A GM és a Chrysler megkockáztatja, hogy kimeríti azt a 17,4 milliárd dolláros hitelkeretet, ami abban segítené őket, hogy túléljék az ipari eladások közel harminc éve nem látott mértékű visszaesését. Az autógyártók úgy látják, a fogyasztók nem akarnak most kölcsönökből gépkocsikat, teherautókat vásárolni. A GM-nek és a Chryslernak egyébként a február 17-ei határidőig kell bizonyítania a pénzügyminisztérium felé, hogy életképesek és vissza tudják fizetni a hiteleiket. "Ez az, ami miatt meg fogunk fulladni" - így nyilatkozott Mark LaNeve, a GM eladási részlegének vezetője azután, hogy legnagyobb amerikai autógyártó bejelentette, hazai eladásai 49 százalékkal csökkentek januárban. "Ha nem tudsz hitelhez jutni, nem tudsz járműveket eladni" - fogalmazott.