Holtponton az erdélyi sztráda építése

Hónapok óta áll az építkezés az észak-erdélyi autópályán miután Bukarest továbbra sem törleszti felhalmozott adósságait a pályaépítővel szemben. Miközben a hatóságok a szerződés feltételeinek újratárgyalását követelik, egyes hírek szerint a Bechtel már munkagépeit is más országokba vitte és arra készül, hogy a megmaradt közel 700 alkalmazottját is elbocsátsa.
Túrós-Bense Levente, 2011. június 21. kedd, 14:59
Fotó: Napi.hu

Úgy tűnik, egyhamar nem autózhatunk az észak-erdélyi autópályán, a román Országos Út- és és Autópályaépítő Társaság (CNADNR) és a sztrádát építő Bechtel vállalat ugyanis továbbra sem tud egyezségre jutni a folytatás feltételeiről. Az amerikaiak szerint a CNADNR 110 millió euróval tartozik a már elvégzett munkálatokért, ahhoz pedig, hogy a már megkezdett három pályaszakaszon folytatni lehessen a munkát további 240 millió euróra volna szükség.

A román kormánynak azonban - nem titkoltan - nem prioritása az erdélyi sztráda, ehelyett a IV. Pánerópai folyosó részeként épülő Nagylakot a Fekete Tengerrel összekötő autópálya építését támogatja. Bukarest emellett több ízben is azzal vádolta a Bechtelt, hogy túl lassan és rossz minőségben épít, miközben indokolatlanul egyre több pénzt követel.

Az amerikaiak 2006-ban kezdték el a 415 kilométeres, Borst Brassóval összekötő autópálya építését a teljes nyomvonal összköltségét akkor 2,2 milliárd euróra becsülték, átadását pedig 2012-re ígérték. Az elmúlt hét év alatt azonban mindössze 52 kilométer, a Kolozs megyei gyalut Aranyosgyéressel összekötő pályaszakasz épült meg 2 milliárd euróból, ami az eredeti költségvetés közel 100 százaléka. A helyi sajtóban megjelenő hírek szerint a teljes autópálya megépítésére már 14 milliárd eurót követel a Bechtel, amivel az erdélyi sztráda elnyerné a világ legdrágábban épülő autópályája címét, átadására pedig 2013-ban sincs remény.

A súlyos anyagi gondokkal küzdő közlekedési tárca a közelmúltban megpróbálta rábírni az amerikaiakat, hogy legalább 35 százalékkal csökkentsék anyagi követeléseiket a Bechtel azonban hajthatatlan. Ráadásul a pályaépítő számára igen kedvező szerződési feltételek miatt a Bechtelnek egyáltalán nem sürgős a folytatás, mivel szerintük az építkezés tőlük független okok, azaz pénzhiány miatt áll, a megrendelőnek kötbért kell fizetnie, ami naponta több millió euróra rúg. Az autópálya munkálatai így hónapok óta állnak, helyi források pedig arról számoltak be, hogy az amerikai vállalat erőgépeinek egy részét más európai munkatelepekre költöztette át.

Emellett a kormány tartozásaira hivatkozva a Bechtel nem fizette ki alvállalkozóinak jelentős részét sem. A kolozsvári Krónika napilap úgy tudja, hogy a tartozások összege alvállalkozónként a néhány tízezer lejtől eurómilliókig terjed. A több mint 50 károsult vállalkozás képviselője hétfőn Florin Stamatian prefektushoz fordult segítségért, attól tartanak ugyanis, hogy a Bechtel miután munkagépeit már elvitte, egyszerűen otthagyja az országot anélkül, hogy az adósságait kiegyenlítené. Az amerikai cég képviselői azt állítják, hogy amennyiben a CNADNR törleszti adósságát, azonnal kifizetik az alvállalkozókat, ellenkező esetben azonban a megmaradt 700 saját alkalmazottjától is kénytelenek lesznek megválni.

HOZZÁSZÓLÁSOK