Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A horvát kormány még csütörtöki ülésén döntött arról, hogy újabb hitelre vállal garanciát, amelyből az Uljanik csoport - amelyhez a két gyár tartozik - ki tudja fizetni a mintegy 4500 munkás kéthavi bérét, a júliusit és majd az augusztusit is. Hosszú távú megoldás azonban nem született a hajógyárak likviditási problémáira. A kabinet továbbra is az Európai Bizottság (EB) hozzájárulását várja a szerkezetátalakításhoz, a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében.

A kormány bejelentése ellenére a hajógyári dolgozók pénteken sem vették fel a munkát. Közel ezren az utcákra vonultak Pulán, Rablók, Hazaárulók, Nem adjuk a hajógyárat! feliratú transzparenseket tartottak a magasba. Rijekában a munkások elzárták a kapukat és a bejáratokat a hajógyárban. A kedélyek csak akkor kezdtek csillapodni, miután a fizetések elkezdtek érkezni a dolgozók bankszámláira.

A szakszervezetek bejelentették, hogy hétfőn reggel mindenki munkába áll, a sztrájkot felfüggesztik. A munkások a vállalat vezetésének távozását is követelték. Az igazgatóság tagjai három nappal ezelőtt benyújtották lemondásukat.

A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az állam valamivel több mint 25 százalékos részesedéssel rendelkezik.

Horvátország még 2012-ben megállapodott az EB-vel a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. Zágráb a hajógyárak támogatására 30,6 milliárd kunát (1320 milliárd forint) költött eddig. A kormány januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik csoport részére, összesen pedig 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire.

A feltőkésítési pályázatra áprilisban három vállalat is jelentkezett: a hongkongi Asian Bond Ventures és két horvát, a DIV GRUPA d.o.o és Kermas Energija d.o.o., utóbbit választotta a vezetés stratégiai partnernek. A Kermas a Brodotrogir tulajdonosa is, a közép-dalmáciai hajógyár szintén likviditási problémákkal küzd.

Képünk forrása: Pixabay