Eljött a nagy nap a német diszkontláncoknak is, amelyek magasabb sebességbe kapcsoltak az USA piacának meghódítása érdekében - derül ki a Financial Times (FT) cikkéből. Az USA-ban július 4-e a függetlenség napja, ami olyan az ország kiskereskedőinek, mint a Super Bowl, az amerikaifutball-bajnokság döntője a sportszeretőknek.

Az FT tudósítása szerint az Aldi New Jerseyben nyílt új áruházában egymás lábát taposták a vevők, akiket piros-fehér színű nemzeti zászlókkal, a Szabadság-szobor makettjeivel és 100 százalékban Made in USA feliratokkal csalogattak a boltba. A vásárolók a dinnyétől a hotdog-alapanyagig csupa olyasmit vettek, ami a július 4-ei kerti grillezés kelléke.

Őrült harc

Az USA kiskereskedelmi szövetségének várakozása szerint az amerikaiak idén hétmilliárd dollárt (több mint négy 4-es metró ára) költenek el a boltokban a függetlenség napja előtt, ám az őket váró áruházláncok öröme nem felhőtlen. Az évente összesen 700 milliárd dollár forgalmat lebonyolító amerikai élelmiszer-kiskereskedelmi piacér késhegyig menő küzdelem folyik.

Az élelmiszerek ára 18 hónapja egyfolytában csökken. Ilyen sorozatra utoljára az ötvenes években volt példa. A folyamat ugyanakkor ádáz árversenyt indított el a szupermarketláncok között. Az árrések összezsugorodtak, amit az eladott árumennyiség növelésével kompenzálhatnak. Ebbe a csatába robbant bele az Aldi és a Lidl, amelyek agyonszorongatták európai versenytársaikat diszkontmodelljükkel.

Le van maradva

Az USA 15 évvel Európa mögött jár a kiskereskedelembe - véli Bryan Roberts, a TCC Global Retailer ágazatai tanácsadó cég igazgatója, aki szerint a verseny "absolutely brutal". Az Újvilágban van egy "ez nálunk soha nem fog megtörténni" hozzáállás, ami téves. Az Aldiról és a Lidlről azt hitték a helyi cégek, hogy csak a kispénzű vevőkre hajtanak, ehhez képest elvesztették velük szemben a piaci részesedésük tíz százalékát.

Számos amerikai élelmiszerlánc stagnáló vagy csökkenő bevételt vár idén. Egyikük, a Kroger a múlt hónapban csökkentette profit-előrejelzését, miután egyetlen negyedév alatt 45 bázisponttal (közel fél százalékpont) esett a nyereségrátája. A kényszerű árengedmények erodálják a profitot. És akkor még jön az Amazon is, amely az elmúlt időszakban cégfelvásárlással erősített az online élelmiszer-kereskedelemben, igaz,a prémium szegmensben.

Satuba kerülve

Roberts szerint a Walmart, 26 százalékos súlyával a piac kiemelkedően legnagyobb szereplője (a második Krogernek 10 százaléka, a harmadik Albertson'snak 5,5 százaléka van) bírni fogja az árversenyt. A prémium szegmens szintén túléli a piaci háborút, mert saját vevőköre van. A közepes méretű játékosok viszont satuba szorulhatnak kettejük között.

A két német diszkontlánc azt állítja, hogy akár 50 százalékkal olcsóbb versenytársainál. Szakértők szerint inkább csak 15 százalékkal. Ez is elég sok azonban ahhoz, hogy gyorsan növeljék forgalmukat. Az USA-ban a diszkont-élelmiszerüzletek a forgalom kevesebb mint öt százalékát adják, ám szakértők szerint évi 8-10 százalékkal növelhetik súlyukat, ahogy az amerikai vevők felfedezik az Aldit és a Lidlt.

Képünk illusztráció, forrás: MTI Fotó/Komka Péter.