Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Mindössze néhány nappal a 178 éves Thomas Cook utazási iroda csődje előtt egy bizalmas jelentés felfedte, milyen borzalmas hatással lenne az idegenforgalmi szektorra a magyarországi Neckermann utazási irodát is birtokló brit vállalat bedőlése - írja a Daily Telegraph. Az elemzés szerint a szállodák és más üzletfelek azzal néznének szembe, hogy minden befektetett fontjukra csak 3,4 pennyt kapnának vissza, azaz a pénzük több mint 95 százalékát elbuknák.

A vállalat több mint egymilliárd font (352 milliárd forint, a budapesti 4-es metró építési költségének nagyságrendjébe illeszkedő összeg) értékű kötvényeinek tulajdonosai csak befektetésük alig több mint két százalékát remélhették vissza a jelentés szerint. A Thomas Cook márkanevet egyébként 1,3 milliárd fontra értékelte a cég felszámolását - a KPMG mellett - végző AlixPartners tanácsadó cég. A brit lap birtokába került elemzés további becslése úgy szólt, hogy az európai adófizetőknek (a német, spanyol, brit stb. kormány kiadásai miatt) összesen egymilliárd fontjukba lesz a Thomas Cook összeomlása.

Irtózatos költségek

Ebből eddig 900 millió font kiadás teljesült: a német, a spanyol és a portugál kormány 740 millió fontnak megfelelő összeget fizetett ki hiteltörlesztések átvállalására és más költségekre a Thomas Cook leányvállalatainál, hogy elejét vegye a csődhullám tovagyűrűzésének. Az Egyesült Királyság a külföldön rekedt turisták hazautaztatására és más esedékes kiadásokra 160 millió fontot költött. Több mint 150 ezer brit nyaralót kellett hazavinniük.

A Daily Teregrap birtokába került jelentés a kapcsolati láncokat figyelembe véve összesen 3,1 milliárd fontra becsülte az utazási ágazatban keletkező adóssághegyet. Ezzel szemben nem állt igazán jelentős vagyon: a készpénzen kívül mindössze 59 millió font értékű eszközt találtak annak ellenére, hogy az utazási iroda tőzsdei értéke egy hónapja még kétmilliárd font volt.

A Thomas Cook légitársaságának repülőtéri fel- és leszállási jogaiért ugyan komoly verseny várható, ám csak egy ideig és a Nagy-Britannián kívüli jogosultságok nem sokat érnek. A vállalatnak a londoni Gatwick repülőtéren 200, a manchesterin 350 ilyen pozíciója volt, amelyekért mások mellett az Air Franca KLM száll versenybe. A British Airwayst is birtokló IAG, illetve az easyJet fapados cég is érdeklődik a lehetőség iránt.