A chicagói székhelyű repülőgépgyártó a New York-i tőzsde pénteki zárása után közölte, hogy a közelmúltbeli két légi katasztrófa következményeként április közepétől havi 52-ről 42-re csökkenti a 737 MAX típusú gépek gyártási rátáját. Ezzel a döntéssel a Boeing gyakorlatilag elismerte, hogy arra számít, a légiközlekedési hatóságok nem mostanában oldják fel a géptípusra kivetett repülési tilalmat. Korábban még az volt a terv, hogy nyártól kezdve havi 52-ről 57-re emelik a 737 MAX gyártósor kapacitását.

A Boeing tőzsdenyitás előtt egy órával az elektronikus kereskedésben 4,13 százalékos mínuszban forgott, míg beszállítói közül a brit Meggitt, az ugyancsak brit Melrose és a francia Safran 1 százalék és 2,5 százalék körüli veszteséget mutatott.

A Boeing felfüggesztette legnépszerűbb modelljének átadását a megrendelőknek, miután az etióp légitársaság egyik 737 MAX típusú gépe (képünkön) március 10-én felszállás után Addisz-Abeba közelében lezuhant. A katasztrófában 157 ember vesztette életét. Öt hónappal korábban a Lion Air indonéz légitársaság ugyanilyen típusú Boeingje zuhant a Jáva-tengerbe, a repülőn tartózkodó 189 ember odaveszett.

A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád. A polgári légiközlekedésben 2017 óta vesz részt a 737-esek negyedik generációja, a MAX sorozat. A januári adatok szerint 350 darab Boeing 737 MAX modellt már leszállított a Boeing, és emellett több mint ötezer megrendelése volt.

Az etióp hatóságok első hivatalos jelentése szerint az Ethiopian Airlines 302-es járatát teljesítő pilóták mindenben követték a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szabályos eljárásrendjét, a repülőgép mégis lezuhant, orral csapódott a földbe. Az etióp vizsgálat vezetője elmondta: egyelőre nincs arra utaló jel, hogy a repülőgép állásszög-jeladó szenzorát bármi megrongálta volna. Ez a berendezés látja el adatokkal a gép automatikus átesésgátló rendszerét, amelynek a korábbi jelentések szerint köze lehet a repülőgép lezuhanásához.

Az előzetes jelentések szerint az indonéziai légi balesetben az állásszög-jeladó közvetített hibás adatokat az átesésgátló rendszernek, amely így újra és újra lefelé nyomta a gép orrát.

A Boeing - amely ellen vizsgálatok folynak az Egyesült Államokban az új géptípus feltehetően elkapkodott forgalomba helyezése miatt - a múlt héten közölte, hogy frissítést adott ki a 737 MAX-ok irányítási rendszerére, amelynek keretében több biztonsági funkciót is beiktattak az átesésgátló működésébe.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!