Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Fiat képében külföldiek mentették meg a Chrysler amerikai autógyárat, de a cég vezetése most kész visszafogni külföldi befektetéseit. Az ok: az Egyesült Államokat, Kanadát és Mexikót magában foglaló NAFTA szabadkereskedelmi társulás ellen kampányoló Donald Trump. A heteken belül hivatalba lépő megválasztott amerikai elnök világossá tette: súlyos védővámokat vet majd ki azokra az amerikai autógyárakra, amelyek külföldön gyártatnak járműveket - olvasható az Inforádió oldalán.

Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler vezérigazgatója erre azt mondta: a cég teljesen felszámolhatja mexikói jelenlétét, ha a vámok olyan magasak lesznek, hogy ott már nem éri meg gyártani. Marchionne erről a detroiti autókiállításon beszélt, ahol hirtelen Trump politikája lett az egyik legfontosabb téma. A nagy cégek joggal tarthatnak az új elnöktől, mert az elmúlt hetekben már kiderült, hogy egy-egy Twitter-bejegyzésével milliárdokat radírozhat le a nagyvállalatok értékéből.

A valóság az, hogy a mexikói autóipar az amerikai piacra épül. Ha eltűnik az amerikai piac, akkor a mexikói autóipar léte megkérdőjeleződik - fogalmazott nyíltan a Fiat Chrysler olasz vezére.

Az utóbbi 5-6 évben az Észak-Amerikában létrehozott 11 autógyárból 9-et Mexikóban építettek fel - állítja a detroiti székhelyű Gépjármű Kutatási Központ. Az Egyesült Államok déli szomszédjánál így több tízezer új munkahely jött létre és az ország a világ negyedik legnagyobb autóexportőr államává lépett elő. Jött azonban Donald Trump, aki az elnökválasztási kampányban a mexikóiakra tett becsmérlő megjegyzéseivel nagy botrányt kavart és aki falat akar építtetni a mexikói bevándorlók visszatartására. A szomszédos ország számára azonban sokkal nagyobb gondot jelenthet, ha az új amerikai elnök politikája nyomán válságba jut az ottani autógyártás.

A Trump-tirádák nyomán a Ford például a múlt héten leállította egy másfélmilliárd dolláros gyár építését a Mexikó központi részén fekvő San Luis Potosí városban. A helyiek sokkolva beszélnek a gyárépítés számára megtisztított telephelyről - írja a Market Watch. A Ford meghátrálása előtt egy sor helyi beszállító készült arra, hogy üzleti tevékenységbe kezd a környéken, egyes kisvállalkozók még hitelt is felvettek és beruházásokba kezdtek.

Mexikó tavaly 3,5 millió személyautót gyártott, harmadával többet, mint egy évtizeddel korábban. Autóipara pedig 17 milliárd dollárnyi befektetést vonzott az elmúlt négy évben - állítja a mexikói autógyártók szövetsége. Ez az ágazat jelenleg a második legnagyobb az országban. Trump a Toyotát is megfenyegette, de a japán gyár azt mondta: egyelőre Mexikóban marad.