A Peugetot család, a PSA Peugeot-Citroen fő tulajdonosa visszautasította a francia ipari miniszter bírálatát, miszerint nem felelős tulajdonoshoz méltóan bánik a nagy bajban lévő autógyártóval - jelentette a Wall Street Journal. Arnaud Montebourg tegnapi rádióinterjújában elfogadhatatlannak nevezet, hogy a Peugeot-Citroen 2011 végén 250 millió euró osztalékot adott részvényeseinek, miközben tisztában volt azzal, hogy jó eséllyel be kell zárnia Aulnayban lévő üzemét. Egy cég, amelynek nem megy a szekere, nem tesz ilyet - fogalmazott.

Montegourg emellett kifogásolta a 199 millió eurós részvény-visszavásárlást is, ilyen lépésre szerinte csak kényelmi okokból szánják el magukat a tőzsdei társaságok, amikor van rá pénzük. Valamelyest finomította ugyanakkor Francois Hollande államfő szavait, aki azzal vádolta Peugeot-ékat, hogy hazudtak gyárbezárási terveikkel kapcsolatban, a miniszter szerint "csak" színlelésről volt szó.

Kis is vettünk, be is tettünk

A cég szavazati jogainak 38 százalékát ellenőrző Peugeot család közleményében azt állítja, hogy felvett ugyan tavaly 78 millió euró osztalékot, de ezt messze meghaladja az a 133 millió-egymilliárd eurós tőke-hozzájárulás, amellyel idén - az Opellel kötött együttműködéssel összefüggésben - erősítette az autógyártót. Emellett hangsúlyozzák, hogy mindig a Peugeot-Citroen mellett álltak, amikor annak erre szüksége volt.

Montebourg azt is megjegyezte, hogy a kormánynak nem tetszik az Opellel kötött együttműködési megállapodás, amelyben hosszabb távon közös platformokat fejlesztenének ki és együtt lépnének fel a beszállítókkal szemben. Ez karcsúsítaná a két céget, ami kormány szerint szintén nem egyeztethető össze egy felelősen gondolkodó főrészvényes viselkedésével. Párizs egy hét múlva áll elő a francia autóipart - várhatóan a környezetbarát autók támogatásán keresztül - segítő tervével.

Főnökvész az Opelnél

A Frankfurter Allgemeine Zeitung meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írta, hogy az Opel 500 fővel akarja csökkenteni felduzzasztott vezetői karát, főként önkéntes távozásról szóló megállapodások felajánlásával. A vállalat szóvivője annyit ismert el ebből, hogy a bürokrácia mérséklésével is javítani akarják az autógyártó irányítását. A cég az elmúlt három évben 8000 embert bocsátott el, főként kék galléros irodai dolgozókat. Az Opel 40 ezer embernek ad munkát Európában.

A vállalat bejelentése szerint a vezérigazgató felmentése után távozik posztjáról az Opel pénzügyi, illetve fejlesztési főnöke is. A leváltásokat azzal indokolják, hogy fel kell gyorsítani az autógyártó átalakítását. Az első fél évben 15 százalékkal, 468 ezerre esett az eladott Opelek száma, ami rosszabb az európai piac 6,3 százalékos hanyatlásánál - derült ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból. A General Motor európai egysége utoljára 1999-ben volt nyereséges, csak az idei első negyedévben 300 millió euró veszteséget könyvelt el.