A Macy's, a Wal-Mart és más nagy áruházláncok továbbra is jól szerepelnek a tőzsdén, mivel ahogy közeledik az év legforgalmasabb időszakának vége már látszik melyik kiskereskedő teljesített jól és melyik rosszul. A Sears Holding az utóbbi kosárba került, mivel kénytelen tucatnyi áruházát bezárni a forgalom jelentős visszaesése miatt. Egyes régiókban több mint ötszázalékos csökkenést tapasztaltak az év utolsó negyedévének kezdete és karácsony között.

A Sears bejelentése mindössze két héttel követi a Best Buy lánc közleményét, amelyből az derült ki, hogy az erős szezonkezdet érdekében elhatározott árengedményei nagyot haraptak profitjába. A Macy's és a Wal-Mart ezzel szemben jól kézben tartotta a kedvezményeket az idei szezonban.

Sajátos előtakarékosság a kispénzűeknek

A Macy's tudta a legjobban bővíteni piaci részesedését az év végén - állította a Reutersnek nyilatkozva Brian Sozzi független kiskereskedelmi elemző. A vevők nem találhattak kiugró árengedményeket boltjaiban, összességében mégis ezekben fejezték be vásárlási körútjaikat.

A Wal-Mart visszatért az úgynevezett layaway fizetési módhoz, amivel nyomást gyakorolt versenytársaira. Ebben a módszerben a vevő előleg befizetésével leköthet magának egy terméket, majd a hátramaradó részelek kifizetése után viheti az árut. Így a kevés szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkezők is vásárolhatnak drágább termékeket, a kiskereskedő pedig megfogja őket, hiszen ha a sajátos előtakarékossággal elkezdik a vásárlást, akkor már nem mennek más áruházba.

Már a hálaadás előtt elindult a szezon

A Target, a Wal-Mart mögött az USA második legnagyobb áruházlánca, azt tapasztalta, hogy a versenytársa által elindított layaway akcióknak köszönhetően már a hálaadás - az ünnepi szezon hagyományos kezdete - előtt nekilendült a játékok értékesítése. Ugyanakkor a Kmart lemaradt versenytársai mögött ennek az eladási módszernek a kiaknázásában.

Az amerikai kiskereskedők szövetsége (NRF) számításai szerint az idei év végi hajrá összesen 469,1 milliárd dollár bevételt hoz az ágazatnak, ami 3,8 százalékkal haladja meg 2010 azonos időszakának értékesítését. A bővülést segítette, hogy az amerikai fogyasztók bizalmi indexe nyolchavi csúcsra, 64,5 pontra nőtt decemberben - derült ki a Conference Board mutatójából. Ez közel 10 ponttal jobb a novemberinél.

Jók számoltak az áruházak

Elemzők szerint az áruházláncok jól számolták ki az ünnepek előtt felhalmozott készleteiket, így most nem kényszerülnek nagy végkiárusításokra. Egyes termékek - így bizonyos órák, férfi ruhák stb. - esetén a Macy'snál és a Sozzinál hiány alakult ki. Egy dolgot nem látott előre senki: azt, hogy a tél enyhe lesz. Ezért meleg kabátokból, pulcsikból és más téli árukból a boltok nyakán maradtak az árukészletek.

A tőzsdei befektetőknek azt tanácsolják a szakértők, hogy inkább azoknak a kiskereskedőknek a részvényeit vegyék, amelyek a tehetősebb rétegeket célozzák meg, mivel piac alsó szegmensébe tartozó vevők még mindig anyagi gondokkal küszködnek. Az általános javaslat nem vonatkozik a tinédzsereket megcélzó bolthálózatokra. Ebben a szegmensben az American Eagle teljesített jobban szemben az Abercrombie & Fitch-csel, amelynek termékei még a leértékelések után is drágának bizonyultak.