A Central German Tourism Development Company (CGTDC) egyértelművé tette, hogy nem vásárol részesedést a Bosnia & Herzegovina Airlinesban, a balkáni ország nemzeti légitársaságában, hanem új vállalatot hoz létre szarajevói központtal - jelentette a balkans.com hírportál. Ezzel tiszta vizet öntött a pohárba, azaz cáfolta a bosnyák szövetségi kormány háza tájáról származó információt, amely szerint megvásárolnák a B&H Airlinest

A múlt héten napvilágot látott hírek szerint a légitársasággal együtt átvették volna annak nevét, repülési jogosultságait, dolgozóit és adósságait is. Norbert Dotterweich, a májusban alapított CGTDC vezérigazgatója kijelentette, hogy ehelyett létrehozzák Bosznia-Hercegovina új nemzeti légitársaságát, amely teljesen a tulajdonukban marad.

Félreértették egymást

A szövetségi kormánynak se közvetlen, se közvetett részesedése nem lesz az új vállalatban. Nem azért kezdtek tárgyalásokat a szarajevói vezetéssel, hogy átvegyék az B&H Airlinest, mivel úgy látják, hogy ez a cég menthetetlen - tette hozzá. Ehelyett az volt a céljuk, hogy feltárják egy új légitársaság működtetésének piaci feltételeit.

E nyilatkozat csalódást okozhatott Denis Lacics közlekedési és kommunikációs miniszternek, aki a múlt héten azt mondta, hogy a német vállalat kész átvenni a meglévő céget. A bosnyák vezetés célja az lett volna, hogy megtartsák a vállalat nevét, alkalmazottait és talpra állítsák a légitársaságot.

Kicsit csődbe ment

Erre szükség is lett volna, ugyanis, a B&H Airlines gépei július eleje óta nem szálltak fel, ugyanis a boszniai légügyi hivatal a cég felhalmozott adósságai miatt októberig felfüggesztette repülési jogait. A vállalat 2014 végéig 20,3 millió euró (6,4 milliárd forint) adósságot hozott össze, amely az év első felében csak tovább duzzadt.

CGTDC jelezte, hogy átvenne alkalmazottakat a B&H Airlinestól, ha netán a vállalat csődbe menne, mert szüksége van képzett dolgozókra. Az új vállalat kezdetben nemzetközi repülési engedéllyel működne, majd 2016-tól kérne helyi igazolásokat. Első járatuk december 1-jén szállhat fel - két géppel indulnak, egy Boeing 737-600-assal és egy Bomberdier Dash 8 Q300-assal.

Vegyes tapasztalatok

A CGTDC alapítóinak vannak tapasztalatai a törpe légitársaságok üzemeltetésében. Ugyanez a menedzsment hozta létre a Rostock Airwayst, amely megvásárolta az insbrucki Air Alpst. Az utóbbi cég korábban beszüntette járatait, az új tulajdonosok megjelenése után újraindította szolgáltatásait, majd ezt követően mindössze két héttel felfüggesztette működését.

A boszniai légi ipar történetének lapjaira került egy további idei esemény is. Az iraki hátterű Bosnian Wand Airlines BWA) azt tervezte, hogy bázist hoz létre Szarajevóban, ám ez a próbálkozás kudarcot vallott - jelentette az ex-yu avitation news hírügynökség.